Uitreiking oorkonde

‘HAN-Leerwerktraject in de zorg voor statushouders’ is Koploper

34e38d2c-0cff-11ee-90d1-02565807075b Foto van de koplopersbijeenkomst in Amersfoort met het ministerie van VWS voor het Leerwerktraject in de Zorg voor statushouders

Op 16 maart is het Leerwerktraject in de Zorg door het ministerie van VWS uitgeroepen tot Koploper. De HAN werkt samen met de Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF om statushouders te begeleiden en te ondersteunen bij het vinden van een baan in de zorg.

Benoeming tot Koploper

Het ‘Leerwerktraject in de zorg voor statushouders’ is 1 van de 5 initiatieven die op 16 maart benoemd zijn tot Koploper. Ieder jaar wijst het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een aantal projecten aan als koploper. Koplopers leveren een waardevolle bijdrage aan arbeidsmarktvraagstukken in zorg en welzijn. Het ‘Leerwerktraject in de zorg voor statushouders’ maakt nu deel uit van het Koplopernetwerk: een netwerk dat innovatieve oplossingen aanbiedt voor de personeelstekorten in zorg en welzijn.

Ankana Spekkink en Marike van der Tol met secretaris-generaal Marcelis Boereboom tijdens de uitreiking van de Landelijke Koploperbijeenkomst
Ankana Spekkink en Marike van der Tol met secretaris-generaal Marcelis Boereboom op de Landelijke Koploperbijeenkomst| Fotografie door Liesbeth Dingemans

De uitreiking

De benoeming vond plaats tijdens de landelijke Koploperbijeenkomst in Amersfoort, georganiseerd door het Actie Leer Netwerk. Projectleiders Ankana Spekkink en Marike van der Tol hebben namens de HAN en het UAF de oorkonde in ontvangst genomen. De HAN is verheugd met de benoeming. “Het is een hele eer om aangeduid te worden als arbeidsmarktvernieuwer binnen zorg en welzijn. Voor alle betrokken partijen en de studenten is het een waardering van de energie die ze erin steken,” zegt Ankana Spekkink, één van de projectleiders vanuit de HAN.

Tijdens de workshoprondes van de uitreiking bleek dat er veel interesse was voor het project. Aanwezigen waren vooral benieuwd naar de samenwerking met het werkveld en naar de begeleiding en ervaringen van de deelnemers. Hendrys Chamorro Enamorado, oud-deelnemer aan het Leerwerktraject, sprak verder over zijn ervaringen binnen het traject en zijn huidige werkplek bij de Sint Maartenskliniek. Hij blikt terug:

Dit traject is voor mij een mooie kans geweest. Ik heb vorig jaar het programma afgerond en ben daarna begonnen aan de deeltijdopleiding Verpleegkunde met een werkplek in de Sint Maartenskliniek. Naast mijn studie en werk volg ik ook taallessen om de Nederlandse taal nog beter te beheersen.”

Waarom dit leerwerktraject in de zorg?

Statushouders met een achtergrond in zorg en welzijn komen in Nederland vaak moeilijk aan een passende werkplek. Ze ervaren veel drempels op het gebied van taal, cultuur en vakinhoudelijke verschillen. Het voorbereidende leerwerktraject focust op zowel beroeps- en vakinhoudelijke kennis als op taalvaardigheden. De deelnemers worden voorbereid op het leren en werken in de zorg in Nederland en in het behalen van het benodigde taalniveau B2. Op deze manier worden de statushouders klaargestoomd om te beginnen met hun deeltijdopleiding Verpleegkunde en een betaalde baan in de zorg. De deelnemers zijn enthousiast over het traject, het biedt hen nieuwe kansen en keuzemogelijkheden. Vanuit het oogpunt van maatschappelijke betrokkenheid sluit het traject goed aan bij de doelen van de HAN. Ook past het traject goed bij de ambities van werkgevers, die streven naar meer diversiteit op de werkvloer.

In samenwerking met het werkveld

Het traject is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking tussen het UAF, het HAN Talencentrum en de hbo-opleiding Verpleegkunde. Het traject regelt kennismakingen en meeloopdagen met potentiële werkgevers in de omgeving. Zeer belangrijk in het traject zijn ook de partners in het werkveld:

• Sint Maartenskliniek
  • GGZ Oost-Brabant
  • Buurtzorg
  • Santé partners
  • STMG
  • Pro Persona
  • DrieGasthuizenGroep.

Start tweede groep

Medio 2022 heeft de eerste groep deelnemers het traject afgerond en zijn 7 van de 11 deelnemers doorgestroomd naar de bacheloropleiding Verpleegkunde Deeltijd. Afgelopen november is de tweede groep gestart met het traject.

Meer weten?

Kijk op de website van het Leerwerktraject of neem contact op met projectleiders Ankana Spekkink (ankana.spekkink@han.nl) en Susan Berentsen (susan.berentsen@han.nl).