Mondzorgkunde 50 jaar Iris Klijn: “Door buitenlandervaring bredere kijk op Mondzorgkunde”

0602a952-0cff-11ee-8b0d-02565807075b Iris Klein. student Mondzorgkunde met een wereldbol en een knuffel van een lama in haar hand.

Iris Klijn, 4e-jaarsstudent Mondzorgkunde aan de HAN, heeft altijd gezegd dat ze graag een deel van haar studie in het buitenland wil doen. De minor ‘Mondgezond en gedrag 0-18 jaar’ biedt haar die kans. Ze reist binnenkort met een medestudent af naar Zuid-Amerika.

“Het idee was om naar Peru te gaan, maar vanwege de politieke crisis daar staat dat op losse schroeven.” Iris legt uit: “In februari is er voor 60 dagen een noodtoestand afgekondigd. Peru staat dus tot begin april op oranje.” Als alternatief heeft ze Guatemala achter de hand.

Mondzorg voor kansarme gezinnen

Waar ze uiteindelijk ook heenvliegt: ze gaat vanaf 18 april voor haar minor 'Mondgezond en gedrag 0-18 jaar’ tandheelkundige zorg bieden aan kinderen in kansarme gezinnen. “Dat houdt in dat we voorlichting geven vanuit een gezondheidscentrum en op basisscholen.” Best een uitdaging, want tandheelkundige zorg heeft daar geen prioriteiten vanwege armoede en andere moeilijkheden binnen gezinnen.

Verschil maken

Iris hoopt in het buitenland een breder beeld te krijgen van het vak. “Ik denk dat ik door deze buitenlandervaring straks net iets anders naar het vak ga kijken. Waardoor ik mensen nóg beter kan helpen. Het zou me niet verbazen als ik straks terug in Nederland voor een niet-standaard situatie een creatievere en vindingrijkere oplossing kan bieden.”

Dit avontuur is voor Iris geslaagd als ze het verschil heeft kunnen maken. “Dat ik een eerste stap hebben kunnen zetten om het belang van mondzorg in die regio op de kaart te zetten. Dat kinderen blij zijn met de hulp die we ze gegeven hebben en ze pijnvrij de deur uit kunnen.”

Iris Klijn in een witte jas

Wereldwonder

Om goed voorbereid het avontuur aan te gaan, volgt Iris samen met haar medestudent als een tijdje Spaanse lessen. “Hier starten we de eerste week mee. Daarna 5 weken de minor en we sluiten af met 5 weken rondreizen,” schetst Iris. “Als het noodgedwongen Guatemala wordt, kiezen we er misschien -als de situatie dat tegen die tijd toelaat- alsnog voor om in Peru te reizen. Ik zou graag Machu Picchu bezoeken. Een ruïnestad van de Inca’s op een bergtop in de Andes die op de werelderfgoedlijst staat.”

​Hoe het ook zij, Iris en haar medestudent vliegen op 18 april. Waarheen is dus nog even de vraag. “De tickets zijn een dag voor vertrek te wijzigen, maar we hakken op 22 maart de knoop door. De organisatie die voor ons de reis regelt, het onderdak organiseert en contacten heeft met de klinieken, wil natuurlijk ook duidelijkheid.”

Dit avontuur is voor mij geslaagd als ik het verschil heb kunnen maken. Dat we een eerste stap kunnen zetten om het belang van mondzorg in die regio op de kaart te zetten

Toekomst

Iris weet nog niet hoe haar leven er na haar eindexamen uitziet. “Ik wil nog wel een master doen, maar mijn hoofd zit nu vol met de voorbereidingen voor de reis. Vermoedelijk ga ik in september eerst aan de slag in een praktijk en dan kan ik het jaar daarna een master gaan doen. In Utrecht heb ik de master ‘Gezondheidswetenschappen voor zorgprofessionals’ gevonden, maar ik wil meer tijd steken in het bezoeken van andere masters, zodat ik geen overhaaste beslissingen neem.”

Mondzorgkunde 50 jaar

De opleiding Mondzorgkunde bestaat 50 jaar. En dat gaan we vieren! Dat doen we onder meer met een artikelenreeks waarin we met docenten, studenten, onderzoekers en praktijkpartners terugblikken op en vooruitkijken naar de opleiding.