Bijscholing bedrijfswagentechnicus

Cursist post-hbo aan het woord: Jacob Schouten

e57321c6-0cfe-11ee-be93-02565807075b Post-hbo cursist Jacob Schouten in de werkplaats van zijn werkgever waar hij de kennis van basis cursus Autotechniek toepast.

Jacob Schouten werkt bij Wensink Automotive. Na 10 jaar als bedrijfswagentechnicus te hebben gewerkt zocht hij naar meer verdieping en ontwikkeling. Dit vond hij in de basiscursus Auto Elektronica en daarop volgend de cursussen Auto Elektronica en Elektriciteit in Elektrische en Hybride Voertuigen.

Huidige situatie

Ik werk bij Wensink in de vestiging Emmeloord. Wensink zorgt er met ruim 1.200 medewerkers vanuit ongeveer 40 vestigingen in Noord- en Oost-Nederland voor dat haar klanten altijd zorgeloos onderweg zijn.

Zelf ben ik werkzaam als bedrijfswagentechnicus, voornamelijk voor Mercedes-Benz trucks maar in onze werkplaats repareren en onderhouden we ook trailers, laadkleppen en bestelwagens. Daarnaast maken wij voertuigen klaar aan de hand van de wens van de klant. Het is een complex beroep, alles komt wel langs. Het is niet alleen mechanisch maar ook elektrotechniek, pneumatiek, hydrauliek en constructie werk zelfs ICT is erg belangrijk. Steeds meer wordt het toch computer werk.

Met meerdere merken zoals Ford, Mercedes-Benz, Kia, Citroën, smart, FUSO worden zowel nieuwe als gebruikte voertuigen aangeboden. Wij bieden naast verkoop en service een breed scala diensten aan. Denk hierbij aan bedrijfswageninrichting, financiering en/of verzekeringen. Bovendien heeft Wensink ook nog eens een eigen leaselabel, meerdere schadeherstelbedrijven en een truck- en trailerbedrijf.

Nieuwe ervaring opdoen

Het was voor mij best pittig om weer in de school banken te zitten, dat was inmiddels alweer zo'n 10 jaar geleden. Veel dingen waren vervaagd, vooral de dingen waar ik niet vaak mee bezig ben. Maar gelukkig heeft de docent mij er door heen geholpen. De lessen waren een combinatie van theorie en praktijk. Met de praktijkopdrachten deden we de metingen in het praktijklokaal, een paar metingen fysiek en een paar opdrachten via een simulatie programma. Praktijkopdrachten moesten ook uitgewerkt worden met berekeningen erbij. Voor mij was dit een prettige werkwijze. Het was vooral fijn dat ik thuis nog verder kon uitzoeken hoe iets zat als ik het nog niet helemaal onder de knie had. Bovendien komt de behandelde theorie altijd weer terug in de praktijk en in de uitwerking van de praktijkopdrachten, dat was voor mij wel een win-win situatie.

Zo heb ik diverse collega's die aan het bijscholen zijn maar tegenwoordig kan ik ze uitleg geven over elektronica. Daarnaast krijg je bij de cursus zoveel naslagwerk voor de toekomst, daar heb je altijd wat aan om nog iets terug te kunnen kijken.

Elektronica wordt steeds belangrijker in mijn hedendaagse werkzaamheden, steeds meer merken leveren grote vrachtwagens die volledig elektrisch zijn

Terugblik

De basiscursus Auto Elektronica vond ik erg leuk, vooral om met nieuwe dingen bezig te zijn. Maar het was ook wel erg pittig, het neemt namelijk aardig wat tijd in beslag. Je moet rekening houden met ongeveer 8 uur zelfstudie voor de uitwerking van praktijkopdrachten en de huiswerkopdrachten. Ik raad iedereen aan om eerst de basiscursus te volgen. In mijn vervolg cursussen komt een deel van de behandel stof nog een keertje terug maar dan in een veel sneller tempo, daardoor heb je er echt voordeel aan.

Na de cursus heb ik ook nog de cursussen Auto Elektronica en Elektriciteit in Elektrische en Hybride voertuigen gevolgd. Deze cursussen hebben me zeker geholpen om mijn kennis te vergroten. Ook zal het me op de lange termijn zeker helpen in mijn carrière, vooral omdat er nu heel veel voertuigen elektrisch worden. Dat is al een grote trend in de personenwagenwereld, maar zie je nu ook terug bij de bedrijfswagens. Steeds meer merken leveren grote vrachtwagens die volledig elektrisch zijn. Elektronica wordt steeds belangrijker in mijn hedendaagse werkzaamheden.

Basis Cursus Auto Elektronica

In de basis cursus Auto Elektronica ga je in 6 modules aan de slag met de elektrische systemen in auto's. Elke module start met een theoretisch gedeelte en wordt afgesloten met een praktijkoefening.

33668 automotive hydromotive
draw-cta-title