f438b4aa-0cf9-11ee-9124-02565807075b Werktuigbouwkunde, deeltijdopleiding, bachelor

Het einde van het schooljaar nadert, dan zullen we weer afscheid nemen van een lichting studenten die hun opleiding succesvol hebben afgerond. In een tweeluik zetten we twee studenten die de deeltijdopleiding Werktuigbouwkunde cum laude hebben afgerond in de spotlight. In deel 2: Arnold Bomhof.

Van filmmaker naar werktuigbouwkundige

10 jaar lang werkte Arnold als filmmaker bij Bureau Beeldtaal Filmmakers. In opdracht van bedrijven filmde, regisseerde en monteerde hij video’s over een breed scala aan onderwerpen. Hierbij kwamen ook regelmatig onderwerpen rondom klimaatverandering en de energietransitie aan bod. Toen het voor hem tijd was om het roer om te gooien en hij een andere uitdaging zocht, wist hij dat dit de onderwerpen waren waar hij wat mee wilde.

Als omscholer was hij nog niet werkzaam in de techniek, maar toen hij besloot de deeltijdbachelor Werktuigbouwkunde te gaan volgen had hij in no-time een werkplek gevonden waar hij schoolopdrachten in de praktijk kon gaan brengen. “Door de tekorten in de techniek zijn er vele baankansen, dit gaf mij het vertrouwen om het roer om te durven gooien”.

Werken aan de energietransitie

Bij Linthorst Techniek ging Arnold aan de slag en uiteindelijk voerde hij hier ook zijn afstudeeronderzoek uit, een onderzoek naar warmtepompen. Linthorst Techniek wilde graag weten of de warmtepompen waar zij mee werken ook via thermische zonne-energie (collectoren) gevoed konden worden om het rendement te verhogen en als back-up voorziening. Een warmtepomp kan gebruik maken van warmte uit de lucht voor het verwarmen van CV -en tapwater, maar zou het niet mooi zijn om hier een systeem uit zonnestraling aan toe te kunnen voegen?

Veel aspecten van zijn studie kwamen hierbij aan bod. Vooral de vakken thermodynamica, stromingsleer en warmteoverdracht waren erg van belang. Daarnaast leerde Arnold zichzelf programmeren en kwamen ook bedrijfskunde aspecten aan bod.

Arnold Bomhof

Ik moest echt helemaal opnieuw beginnen, mijn wiskunde weer helemaal opnieuw ophalen. Dankzij de HAN heb ik nu wel de basis gekregen om hierin verder te groeien. Zonder de opleiding was me dat niet gelukt. Om als engineer in de techniek te werken heb je echt een goede stevige theoretische basis nodig en die heeft de HAN mij gegeven.

Het belang van wiskunde

Via een wiskundig model kon Arnold het systeem simuleren. Dankzij dit model kon hij in de simulaties inzichtelijk krijgen wat er gebeurde met de temperaturen van de warmtepomp en het energetische rendement. Door daarnaast te kijken wat er nodig is aan investering en hoe lang het duurt om dit terug te verdienen kon Arnold zijn bedrijf een goed en betrouwbaar advies geven over dit systeem. Het systeem bleek geen businesscase op te leveren, er was geen verdienmodel voor, en dat was misschien niet het gewenste resultaat. Maar het is wel een goede basis waarop Linthorst Techniek keuzes kan maken. Het goed onderbouwde onderzoek leverde Arnold dan ook een cum laude eindbeoordeling op.

Nu hij is afgestudeerd is Arnold binnen Linthorst Techniek overgegaan naar de afdeling ESCo’s waar hij zich bezig houdt met het ontwikkelen van systemen om grotere woningcomplexen gas loos te maken middels warmtenetten.

Namens de Academie Engineering en Automotive willen wij Arnold, samen met de andere afgestudeerden, van harte feliciteren met hun behaalde resultaat!

Nieuwsgierig naar deel 1 van dit tweeluik? Hier lees je hem terug.

Technisch omscholen?

Kies voor Werktuigbouwkunde

Of je je nu verder wilt verdiepen of, net als Arnold, wilt omscholen, de bacheloropleiding Werktuigbouwkunde is daar zeer geschikt voor. Bovendien kun je na het behalen van je diploma direct aan de slag, want jij bent in de sector hard nodig!

35016 Groep studenten werkt samen aan zelfrijdende auto met laptop