Een middag met demonstraties en andere resultaten van onderzoek

Op weg naar optimale werkinstructies

Presentaties en demonstraties van HAN-studenten bij de smart u-shaped assembly cell tijdens het HAN Lean Event

Het gebruik van werkinstructies in omgevingen met veel variëteit en verschillende niveaus van kennis en ervaring blijkt in veel bedrijven een lastig vraagstuk. Tijdens deze demonstratiemiddag presenteren we de resultaten van ons RAAK-onderzoek met verschillende demonstraties en presentaties. Ook sl

Op donderdag 27 juni zullen resultaten gepresenteerd worden op de U-Shaped Cell van de HAN.

Een middag met demonstraties en andere resultaten van onderzoek

Uiteindelijk realiseren bedrijven hun toegevoegde waarde op de werkvloer. En daar gaat het vaak mis door onduidelijke, of soms zelf foute, werkinstructies. Problemen liggen bij de zender, degene die de werkinstructies maakt, en/of bij de ontvanger die de instructies moet lezen en uitvoeren. In het ‘RAAK Project Flexibele Werkinstructies’ wordt onderzocht hoe je werkinstructies kunt verbeteren met slimme methoden, belangrijke principes en/of ondersteuning van smart technologie.

In het RAAK-project werken onderzoekers van de Academie IT en Mediadesign (AIM), het HLQC en de Rijksuniversiteit Groningen samen het bedrijfsleven om kennis te verkrijgen over de problematiek van werkinstructies. In het onderzoek zijn inventarisaties bij bedrijven gedaan, experimenten uitgevoerd en nieuwe technieken ontwikkeld.

Op onze U-Shaped Assemblage Cell (USAC) van de HAN laten we zien hoe een beamer instructies kan geven en hoe met vision de kwaliteitscontrole uitgevoerd kan worden.  Ook laten we zien hoe e.e.a. kan werken in de High-Variety/Low-Volume omgeving waarin mensen steeds andere instructies moeten krijgen.  In de USAC functioneert ook een cobot die samenwerkt met het uitvoerend team. De USAC is een demonstratie-opstelling van de fabriek van de toekomst, waarin werknemers een belangrijke rol blijven spelen.  De USAC past ook binnen het NWA project ‘Smart Skills & Scale’ waarin het Lectoraat Lean/World Class Performance participeert.

Het bedrijf Recreate zal, in samenwerking met onderzoeker Andras Ligeti, demonstreren hoe vanuit een 3D CAD tekening een goede assemblagevolgorde automatisch gegenereerd kan worden en hoe de uitvoerende taken op een aantrekkelijke manier gepresenteerd kunnen worden aan de uitvoerende medewerkers. Digitale ondersteuning kan zo een belangrijke rol spelen in situaties waarin vaak nieuwe werkinstructies gemaakt moeten worden.

Vraagstukken

In de afgelopen periode voerden studenten van de HAN en de Rijksuniversiteit Groningen, in samenwerking met diverse docent-onderzoekers, extra onderzoek uit bij 8 bedrijven.  Resultaten zullen op 27 juni gepresenteerd worden.  Onderzoeksvraagstukken waaraan gewerkt wordt, zijn onder andere:

• Wat kun je met instructies realiseren en waarvoor moet je vaardigheden ontwikkelen?
  • Hoe kun je ‘customer journeys’ en ‘serious gaming’ laten bijdragen aan het ontwikkelen en opvolgen van werkinstructies?
  • Welke flexibiliteit is aanwezig en nodig in het bepalen van assemblagevolgordes en de presentaties van werkinstructies?  In hoeverre is er die flexibiliteit in de software die aangeboden wordt?
  • Moeten werkinstructies voor verschillende mensen (ervaren, niet ervaren, verschillende kennisniveaus) anders zijn?
Sfeerbeeld Smart U-Shaped Assembly Cell

Het programma

13:30 Inloop

14:00 Inleiding: de uitdaging om passende informatie op de werkvloer te krijgen.

14:20 Twee samenhangende presentaties:

• Het automatisch maken van een assemblage plan uit een 3D CAD tekening
    (Andras Ligetti, HAN)
  • Het maken van goede werkinstructies met digitale hulpmiddelen
    (Tim Hermans, Recreate)

15.00 Demo’s op de U-Shaped Assembly Cell

15.30  Pauze

15.50  Presentaties van studenten en docent-onderzoekers, onderzoeksresultaten.

16.30  Een assessment voor het gebruik van werkinstructies: startpunt voor het ontwikkelen van verbeteringen. (Frank Vaneker, HAN)

16:50  Afsluiting met aansluitende borrel

Snelle info

Datum en tijd