Ondernemers: laat je mensen scholen, het niveau moet omhoog
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) herbergt onder meer HAN Automotive. De groei zit erin, maar dat moet ook. Docent Koen Lau: 'Aan ondernemers zou ik willen zeggen: laat je mensen scholen. Het niveau moet omhoog, er is geen ontsnappen mogelijk.'
Na afstuderen heeft 90% gelijk een baan
Koen Lau is HAN-docent Bedrijfskunde maar heeft op de HAN externe betrekkingen als neventaak. Hij is blij met de groei in het aantal studenten, maar het is ook gewoon noodzakelijk.
'We zijn in 2 jaar tijd gegroeid van 200 naar 340 studenten. Maar we moeten naar 300 studenten per jaar, want daar vraagt de industrie om. We worden gebeld met de vraag of we nog stagiairs en afgestudeerden hebben. Van onze studenten heeft 90% binnen 2 maanden na afstuderen een baan.'
Instroom vanuit het ROC
Op de pas gehouden Open Dag verschenen weer 220 potentiële studenten Automotive. Bovendien is er tegenwoordig ook een belangrijke instroom vanuit het ROC. Koen Lau zegt daarover: 'Die leerlingen volgen in het derde en vierde jaar van het ROC tegelijkertijd de opleiding tot de propedeuse van de HTS. Ze volgen daarvoor deels andere lessen met meer aandacht voor vakken als wiskunde, mechanica en natuurkunde. En ze volgen ook al colleges op de HAN.'
Systeemdenkers en diagnosespecialisten

De noodzaak tot hoger geschoold technisch personeel is voor de autobranche evident.
'Monteurs en receptionisten moeten veel meer systeemdenkers worden en diagnosespecialisten. In een auto zitten tientallen computers, alles werkt samen.'
'Je ziet inmiddels ook veel HTS'ers die receptionist worden. Bij Henk Scholten (Volvo-dealer) lopen er 3. Dat is heel verstandig want autobedrijven hebben niet alleen te maken met de steeds complexer wordende auto's maar ook met klanten die veel meer eisen.'
'Consumenten weten veel meer dan vroeger en ze weten precies wat ze willen. Ze zijn mondiger. Daar moet je mee kunnen omgaan', meent Lau.
Foto: Koen Lau is heeft als HAN-docent externe betrekkingen als neventaak © Automobielmanagement
Niet alleen maar een cursus doen
Veel ondernemers laten qua opleidingen helaas nog verstek gaan, vindt Lau. 'Met name in de dealerwereld wordt momenteel weinig verdiend, dus zeggen ondernemers dat ze geen geld hebben voor opleidingen. Men laat de monteurs hier en daar een cursus doen en dat is het. Maar daarmee ga je het niet redden, het totale niveau moet omhoog. Je ziet het gewoon op je afkomen, er is echt geen ontsnappen mogelijk.'
Investeer in een deeltijdopleiding aan de HAN
Maar het talentvolle personeel van die ondernemers ziet het wel en zij volgen een deeltijdopleiding aan de HAN. 'Ik heb eens onderzocht hoe dat nu precies zit. Het blijkt dus dat bijna 60% van alle studenten die de deeltijdopleiding volgen, de opleiding zélf betalen. Maar vervolgens blijkt ook dat van hen 8 van de 10 voor het eind van hun studie al een andere baan hebben, die zijn dus niet loyaal aan hun werkgever. Bij de studenten die op kosten van de baas studeren, blijkt juist dat ze op een enkeling na allemaal blijven. Maar dan meteen ook in een andere functie. Ik vind dat nogal veelzeggend.'
De kosten voor een werkgever kunnen geen argument zijn om te weigeren, vindt Lau. 'Je hebt het over € 1.600,- per jaar. En je hoeft zo'n medewerker, die dus van heel veel motivatie blijk geeft, maar één middag per week vrij te geven.'
Bron: Automobielmanagement.nl (pdf), december 2014