Trudies dochter nam een tussenjaar

'Misschien neem ik een tussenjaar', zei Femke na de havo. Daar moest haar moeder Trudie wel even aan wennen. "Mijn eerste gedachte was: dit blijft bij een havo diploma. Als Femke eenmaal uit het studieritme is gestapt en gewend is om haar eigen geld te verdienen, gaat ze vast niet meer studeren."


Maar Trudie zag ook dat haar dochter nog geen studiekeuze kon maken. "Ze wist het echt niet. Ze was ook heel onzeker, dacht dat ze het allemaal niet kon. Haar hoofd zat helemaal vol na al die jaren hard werken op de havo. Alles voelde als 'moeten', het plezier was eraf."

Misschien was een tussenjaar toch wel een goed idee, realiseerde Trudie zich. Ze vond het wel belangrijk dat haar dochter dan aan haar studiekeuze ging werken. Toen Femke vertelde dat ze de Start Academy* van de HAN wilde gaan doen, was Trudie gerustgesteld.

Start Academy

In dat jaar zag Trudie haar puberdochter volwassen worden. Trudie: “De Start Academy heeft haar geholpen om alles op een rijtje te krijgen. De chaos in haar hoofd werd minder en ze kreeg er weer zin in. Dat ze voor het eerst een bijbaantje deed en haar rijbewijs haalde, hielp ook. Ineens kon ze zelf ergens naartoe rijden en had ze wat eigen geld te besteden. Dat gaf haar vrijheid. En het maakte haar zelfverzekerder. Ze dacht altijd dat ze nergens goed in was, maar nu kwam ze er achter wat ze in haar mars had.”

Trudie merkt dat haar dochter sinds dat jaar veel gerichter nadenkt over wat ze wil. “Na de havo wilde ze bijvoorbeeld meteen op kamers als ze zou gaan studeren. Wij zeiden: ‘Misschien moet je eerst met je studie starten en daarna kijken of, waar en met wie je op kamers wilt.’ Op dat moment was dat niet bespreekbaar. Toen we dat een jaar later weer zeiden, nam Femke ons wel serieus. Ik zag haar nadenken en ze zei: ‘Jje hebt eigenlijk wel gelijk’. Ze is nu veel meer voor reden vatbaar, staat bewuster in het leven.”

Leeg hoofd

Trudie realiseerde zich al snel dat Femke het niet bij een havo-diploma zou laten. Haar dochter was na haar tussenjaar gemotiveerder dan ooit om te studeren. “Na dat jaar was haar hoofd leeg, ze was ontspannen en stukken zelfverzekerder. Wat een omslag."

"De eerste weken van haar nieuwe studie had ze het wel moeilijk. Even dacht ze weer: ik kan het niet, de anderen zijn veel beter dan ik. Ze praatte erover met haar studiebegeleider, zette door en bloeide weer op. Ik durf met zekerheid te zeggen dat dat haar een jaar eerder niet was gelukt. Dan was ze gestopt.”

Trudie vindt het heel waardevol dat haar dochter een jaar de tijd heeft gehad om volwassen te worden voordat ze aan haar studie begon. “Nou moet ik wel zeggen dat Femke gemotiveerd was om zichzelf te ontwikkelen. Als je kind een jaar lang gaat feesten, weet ik niet hoe zinvol zo’n jaar is. Maar wat de Start Academy betreft zeg ik nu tegen iedereen: ‘Doen!’ Eigenlijk vind ik zelfs dat jongeren na de middelbare school standaard de Start Academy zouden moeten volgen. Een jaar lang je hoofd leegmaken en daarna fris en zelfverzekerd aan je studie beginnen, dat gun ik iedereen.”

*De website van de Start Academy is tijdelijk niet beschikbaar. Het is op dit moment ook niet mogelijk om je aan te melden.

"Ik weet nu waar ik energie van krijg"
 

Lees het verhaal van Femke

Theater, onderwijs, sport – er was zoveel dat Femke op haar 17e interessant vond. “Er stonden wel 10 opleidingen op mijn lijstje. Maar niet 1 sprong eruit”, vertelt ze. Femke had het daar moeilijk mee. “Ik moest een levensbepalende keuze maken terwijl ik nog niet goed wist wie ik was. Kies je dan maar gewoon iets?”

Ben je benieuwd hoe Femke haar tussenjaar zelf ervaarde?

Femke nam een tussenjaar