Wat is het verschil tussen hbo en universiteit?

379991 Kies je een hbo-studie met je hoofd of met je hart?
nono

Hbo en universiteit zijn verschillende vormen van hoger onderwijs. De 1 is niet per sé beter dan de ander, maar wat je leert en hóe je leert is wel echt anders. Het gaat er dus vooral om wat het beste bij jou past en waar jij je thuis voelt.

Het verschil tussen hbo en universiteit

Zit jij op het vwo? Dan gaat iedereen in jouw omgeving (en jijzelf?) er misschien wel vanuit dat je straks naar de universiteit gaat. Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Want het gaat er vooral om welk type onderwijs bij jou past en waar jij je thuis voelt.

469849 Beeld bij download flyer verschil hbo of universiteit. Samenwerkingsverband tussen HAN en RU

routes van bachelor naar master

Als havist naar de uni of als vwo'er naar het hbo, hoe werkt dat? Wat is er allemaal mogelijk en welke route kun jij met jouw diploma afleggen?

jouw route

Deze 4 routes vind jij misschien interessant

Hbo of Universiteit? 🤔

Wat zijn de verschillen tussen hbo en universiteit?

Studenten van het hbo en de universiteit vertellen over hun ervaringen met één of beide onderwijsvormen en waarom het één en/of het ander beter bij ze past.

Zoek je meer uitdaging op het hbo?

Zoek jij als vwo'er wat meer uitdaging op het hbo? Dan zit je bij de HAN goed. Wij bieden verschillende programma's voor ambitieuze studenten die hun studie net een stapje sneller willen doorlopen of er wat extra's bij willen doen. Zo kun je bij enkele opleidingen je bachelordiploma halen in 3 jaar in plaats van 4. Of je maakt je studieprogramma wat zwaarder door naast je reguliere opleiding een extra treject te volgen.

Twee studenten overleggen met laptop
draw-cta-title
Doorstuderen

Wat is het verschil tussen een hbo-master en een wo-master?

Na je bachelor opleiding kun je kiezen voor een master aan de hogeschool of universiteit. In het algemeen is een master een verdieping of verbreding van je vakgebied. Welk type master past bij jou? We zetten de verschillen en gelijkenissen voor je op een rij.

fa3c87c0-0cf2-11ee-a997-02565807075b HBO masters studenten volgens samen een les in klas opstelling
Ask a student

Als vwo'er naar het hbo of de uni?

november 2024

Bezoek de Open Dagen

Zit jij op het vwo en wil je weten of het hbo of de uni beter bij jou past? Óf twijfel je als havist tussen het vwo en een hbo-studie? Kom dan op een Open Dag naar de voorlichting ‘Het verschil tussen hbo en universiteit’. Dan hoor je alles over dat verschil van studenten zelf, zowel van de HAN als van de Radboud Universiteit.

De volgende Open Dagen van de HAN zijn op 9 en 10 november in Nijmegen en op 16 november in Arnhem.

499374 Meisje houdt een bord vast met het woord 'open' erop.