centrum meervoudige waardecreatie, compilatie van stockbeelden 2020

Duurzaamheid staat steeds meer centraal in ondernemen. En dat moet ook, want onze huidige manier van produceren en consumeren is niet toekomstbestendig. Daarom zijn niet alleen economische waarde, maar ook sociale en ecologische waarde belangrijk. Hoe stimuleren we meervoudige waardecreatie?

Snelle info

Projectleiders:

  • Debra Trampe
  • Jaro Ekstijn 

Startdatum:

1 september 2020

Status:

Lopend

Looptijd:

Tenminste 1 semester

Subsidie:

Geen

Aanleiding van het project

Onze manier van produceren en consumeren is niet meer lang houdbaar. Daarom worden duurzaamheid en meervoudige waardecreatie steeds belangrijker. Echter niet alle ondernemers gaan aan de slag met meervoudige waardecreatie. Waar ligt dit aan? 

 

Doel

Doel van dit project is inzicht krijgen in beweegredenen van ondernemers om wel of juist niet aan de slag te gaan met duurzaamheid en/of meervoudige waardecreatie. 

Hierbij kijken we naar: 

  • welke factoren bijdragen en welke hinderen
  • wat gemeenschappelijke kenmerken zijn van ondernemers die zich (willen) bezighouden met meervoudige waardecreatie

Deze kennis geeft input voor een effectieve communicatiestrategie. Zodat partijen die zich bezighouden met het bevorderen van duurzaamheid en/of meervoudige waardecreatie deze strategie kunnen gebruiken. 

Achtergrond

De gedachte achter meervoudige waardecreatie is dat waarde lang niet alleen financieel van aard is. Bedrijven kunnen ook maatschappelijke en ecologische waarde creëren. En die zijn soms niet zo makkelijk in geld uit te drukken. ​Denk bijvoorbeeld aan concepten als Brownies&downieS (“Samen bijdragen aan een betere maatschappij”) en Tony’s Chocolonely (“Op weg naar 100% slaafvrije chocolade”). Maar denk ook aan bedrijven die hergebruik willen stimuleren of uitsluiten dat één van de leveranciers zich schuldig maakt aan kinderarbeid. 
 
De nieuwe businessmodellen bestaan dus uit meerdere kapitaalsoorten: financieel, materieel, intellectueel, menselijk, sociaal & relationeel en natuurlijk kapitaal.

Maak kennis Ons team

Debra Trampe

Associate lector Customer Insights
portret Debra Trampe

Jaro Ekstijn

Onderzoeker
Commerciele Economie Jaro Ekstijn

Onze partners

  • Centrum voor Meervoudige Waardecreatie (CMW) 
  • betrokken opleidingen

    Zoek je een studie die hierbij past? De opleidingen Commerciële Economie en Communicaite hebben het meeste raakvlak met dit project.

Kom in contact

Debra Trampe, associate lector Customer Insight

  • Debra.Trampe@han.nl
  • Jaro Ekstijn, docent-onderzoeker bij de opleiding Commerciële Economie

  • Jaro.Ekstijn@han.nl
  • Het associate lectoraat Customer Insights

    Hoe kan je op basis van inzicht in je (potentiële) klant duurzame waarde creëren voor de stakeholders van je organisatie? Ons lectoraat doet onderzoek om antwoord op deze vraag te krijgen. Ook voegen we kennis toe aan onderwijsprogramma’s van de HAN. 

    Samenwerken, post-it plakken, proces