overleg met post-its

Een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel van verschillende personen is belangrijk bij het doen van onderzoek in een school. Anders verdwijnt het onderzoek namelijk ergens in een la. In dit project is een spel ontwikkeld dat zorgt voor betrokkenheid bij alle personen.

Snelle info

Projectleider:

Carlos van Kan

Status:

Afgerond

Het doel

Het hoofddoel van dit project is het bewerkstelligen van brede betrokkenheid bij onderzoek van leraren (in opleiding), leidinggevenden, onderzoekscoördinatoren en specialisten in de school 

Om dit voor elkaar te krijgen, zijn er doelgerichte interventies nodig. In dit project ontwikkelen we zo’n doelgerichte interventie. Het spel ‘Onderzoekenderwijs’ kan gebruikt worden om het gespreid leiderschap bij onderzoek in de school te versterken.  

Achtergrond

Voor onderzoekende scholen is het belangrijk om onderzoek als een gezamenlijke verantwoordelijkheid op te vatten. Dat voorkomt namelijk dat het onderzoek onder in een la terecht komt zonder anderen te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat verschillende mensen zich betrokken voelen?  

 

Samenwerken, post-it plakken, proces

Maak kennis Ons team

Carlos van Kan

Senior onderzoeker
Carlos van Kan

Janneke van der Steen

Onderzoeker
Janneke van der Steen

Onze partners

Onderzoekenderwijs is het resultaat van een deelstudie binnen het NRO-project Kennisbenutting in de AOS: Een onderzoek naar effectief academisch leiderschap. Dr. Carlos van Kan gaf samen met drs. Janneke van der Steen leiding aan dit project namens de HAN. Spelontwikkelaar Knikkerinterventies was samen met deelnemers uit opleidingsscholen nauw betrokken bij de ontwikkeling van Onderzoekenderwijs. 

Resultaten

Met dit spel kan op systematische en uitnodigende wijze een bredere dialoog gevoerd worden over verschillende aspecten van onderzoek in de school.

close up van het spel onderzoekenderwijs

Nieuws en artikelen

Kansen(on)gelijkheid po

Gelijke kansen door gestandaardiseerde toetsen: wat vindt de leraar?

De rauwe waarheid: kansenongelijkheid in het onderwijs bestaat nog steeds. Schokkend, want we strijden er al ruim 50 jaar tegen, sinds de introductie van gestandaardiseerde toetsing. Waar wringt volgens leraren de schoen?

HAN redactie
28 januari 2021
kind steekt vinger op
Verbeteringen in onderwijs

Schijnwerper op kwaliteiten van leraren

Leraren zetten een breed palet aan kwaliteiten in om onderwijs te geven en te verbeteren. Het is belangrijk dat hun verschillende rollen tot hun recht komen. Daar is veel voor nodig.

HAN redactie
11 december 2020
drie studenten krijgen uitleg van student
SPRONG Voorwaarts

Kennislabs voor toekomstgericht onderwijs

Hoe maak je onderwijs toekomstbestendiger? En hoe doen we dat samen? Het Sprong Voorwaarts netwerk is een anders georganiseerd netwerk van onderwijsmensen. Het netwerk organiseert verschillende kennislabs gericht op onderwijsvernieuwing.

HAN redactie
01 december 2020
Telefoons internationaal
Publicatie

De Staat van de Lerarenopleider

Wie zijn lerarenopleiders? En hoe gaat deze beroepsgroep om met veranderingen en uitdagingen van dit moment? Op woensdag 4 november ontving minister van Engelshoven van een voltallige redactie de Velon publicatie ‘De Staat van de Lerarenopleider’.

HAN redactie
06 november 2020
Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink
Leerzaam

Populair Pedagogisch Prioriteitenspel in professioneel jasje

Het Pedagogische Prioriteitenspel helpt (toekomstige) leraren te ontdekken welke pedagogische idealen hun belangrijkste drijfveer zijn. Na een recent artikel over het spel, overstroomde de mailbox van onderzoekers Carlos van Kan en Fedor de Beer (HAN): iedereen vroeg om de nieuwe uitvoering van de praktische tool.

HAN redactie
30 oktober 2020
Studenten spelen Pedagogisch Prioriteitenspel
Praktische tool

Populaire Pedagogische Prioriteitenspel in professionele jas

Het Pedagogische Prioriteitenspel helpt (toekomstige) leraren te ontdekken welke pedagogische idealen hun belangrijkste drijfveer zijn. Na een recent artikel over het spel, overstroomde de mailbox van onderzoekers Carlos van Kan en Fedor de Beer (HAN): iedereen vroeg om de nieuwe uitvoering van de praktische tool.

HAN redactie
30 oktober 2020
kaartjes van het Prioriteitenspel
Hoe doe je dat als leraar?

Stuurkracht ontwikkelen en versterken door onderzoek

Leraren hebben stuurkracht nodig om persoonlijk en gezamenlijk impact te hebben op het onderwijs. Je moet echter eerst weten wat je drijft en wie je precies wilt zijn als leraar. Pas dan kun je invloed uitoefenen, keuzes maken en je houding bepalen. Onderzoek doen naar je eigen onderwijspraktijk helpt om je praktijk verder te ontwikkelen en je stuurkracht te versterken.

HAN redactie
16 oktober 2020
Beeld bij nieuwsbericht whitepaper onderzoek doen stuurkracht van leraren
Nog slagen te maken:

Inductie van startende leraar

Startende leraren struikelen nogal eens. Waarover, en wat is eraan te doen? In een online symposium deelden Helma Oolbekkink (HAN) en Harmen Schaap (RU) de uitkomst van onderzoek waarin ze samenwerkten: de inductiefase heeft nog aandacht nodig.

HAN redactie
02 oktober 2020
docent legt uit met wereldkaart

Inductie van startende leraren: nog slagen te maken

Startende leraren struikelen nogal eens. Waarover, en wat is eraan te doen? In een online symposium deelden Helma Oolbekkink (HAN) en Harmen Schaap (RU) de uitkomst van onderzoek waarin ze samenwerkten: de inductiefase heeft nog aandacht nodig.

HAN redactie
02 oktober 2020
docent legt uit met wereldkaart

Wil je meer weten over dit project of het spel spelen? Neem dan contact op

Carlos van Kan, Senior Onderzoeker

  • carlos.vankan@han.nl
  • Secretariaat Kwaliteit van Leren

  • 024 3530030
  • Blijf op de hoogteAbonneer op onze nieuwsbrief

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools

    Overlegen en samenwerken