
Achtergrond
Van ‘lesboeren’ naar trotse professionals
Lector Helma Oolbekkink: “Leraren voelen zich vaak uitvoerders. Of anderen zien en benaderen hen als uitvoerders. Terwijl het toch echt ook gaat om ontwerpers van onderwijs of onderzoekers van hun eigen praktijk”. Het is voor (beginnende) leraren dan een uitdaging hun motivatie en passie vast te houden. Waar scholen leraren dan ook nog eens weinig vrije ruimte geven, wordt het ronduit verstikkend. Helma: “Dan kun je niet anders dan met getemperde passie ‘het boek’ volgen. Heel schools, maar niet zoals een school bedoeld is!”
Van goede ideeën naar concrete acties
Onze leraren bereiden leerlingen voor op een sterk en snel veranderende toekomst. Dat vraagt om professionaliteit rondom methodiek, leerinhoud en begeleiding van leerlingen. Aan pilots is in het Nederlandse onderwijs geen gebrek. Maar de stap van pilot naar onderwijsvernieuwing is groot. Vaak te groot. Helma: “Stuurkracht bij leraren speelt een cruciale rol om door te pakken. En ook de schoolleiding moet stevig in haar schoenen staan, voor structurele inbedding van die stuurkracht.”

Aanleiding van het project
Het vak van leraar heeft volop de aandacht. Vaak als ‘probleemgebied’. Een politiek en economische thema. Zelden komt het leraarsberoep goed uit de verf. En zelden wordt een beeld geschetst waarin (toekomstige) professionals zichzelf herkennen. Hoe veranderen we dit?
Doel
Een levend(ig) verhaal dat leraren herkennen en waardoor ze zich gezien en gesterkt voelen. Een beroepsbeeld waar een krachtige professional-in-beweging in naar voren komt. Een professional met hart voor de leerlingen en hart voor het beroep.
ALLE ACTUALITEITEN OP JE DIGITALE DEURMAT?: Volg onze nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!'
Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.
