Project De Toetsing Getoetst

examenformulier, student met potlood

De kwaliteit van toetsing binnen je opleiding analyseren, verbeteren en borgen? Zet dan de methode De Toetsing Getoetst in, ontwikkeld door de HAN en Zuyd Hogeschool. De methodiek is toepasbaar binnen het hbo én universitair onderwijs.

Snelle info

Projectleider:

Tamara van Schilt-Mol 

Startdatum:

2011

Status:

Lopend

Looptijd:

9 jaar

VideoToetsing

Maak kennisAchtergrond

De methodiek Toetsing Getoetst biedt hogescholen en universiteiten een cyclisch instrument voor zelfevaluatie vanuit een breed perspectief. Wil je meer weten over het ontstaan van deze methodiek? En over de achterliggende vragen? 

business innovation studenten met sticky notes

Maak kennis Ons team

Tamara van Schilt-Mol

Lector Eigentijds Behoordelen en Beslissen
Tamara van Schilt Lector Eigentijds beoordelen en beslissen

Edwin Buys

Onderzoeker
Edwin Buijs

Carlos van Kan

Onderzoeker
Carlos van Kan

Fedor de Beer

Onderzoeker
Fedor de Beer

Jeroen van der Linden

Onderzoeker
Jeroen van der Linden

Janneke van der Steen

Onderzoeker
Janneke van der Steen

Marijke van Vijfeijken

Onderzoeker
Marijke van Vijfeijken

Harry Stokhof

Onderzoeker
Harry Stokhof

Marjoleine Dobbelaer

Onderzoeker

Onze partners

Resultaten

Spellen, werkboeken, handboeken en methodieken. Het project de Toetsing getoetst heeft tal van resultaten geboekt.

overleg met post-its

Publicaties

Er zijn al heel wat publicaties verschenen rondom het project de Toetsing Getoetst.

 

handen met documenten

Nieuws en artikelen

Beter toetsen

Beter toetsen maakt je een beter leraar!

De behoefte aan meer kennis over toetsen is groot bij de studenten. Dat merken de docenten van de lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn (LGW). Leerlingen hebben ook het recht om goed getoetst te worden, vindt hoofddocent Nollie Bekkers. “Voor ons hoort bekwaamheid in toetsen gewoon bij het vak van leraar.”

HAN redactie
12 maart 2019
Docent legt uit tijdens groepsopdracht
Terugblik

HAN Toetsevent 2019: blijf leren over toetsen

Hoe toetsen, evalueren en beoordelen we en hoe kan het beter? Dat was de belangrijkste vraag tijdens de workshops en bootcamps van het HAN Toetsevent 2019. Een verslag van een middag vol programmatische toetsing en formatieve evaluatie.

HAN redactie
27 mei 2019
Studenten zittend op bank
Programmatisch toetsen

Veel interesse voor Programmatisch toetsen

Tamara van Schilt-Mol (HAN) en Liesbeth Baartman (HU) krijgen regelmatig vragen over programmatisch toetsen. Wat zijn mooie voorbeelden? Waar vind ik ervaringsverhalen? Wie zou me input kunnen geven? De webinar die ze over dit onderwerp organiseerden, had dan ook veel bekijks.

HAN redactie
26 mei 2020
lectoraat eigentijds beoordelen en beslissen
Toetsennetwerk

Nieuwe website Toetsbekwaamheid is succes

Het netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o is zeker niet nieuw. Maar het kreeg een extra boost door corona. Nu is er ook een website: drukbezocht, want barstensvol actuele informatie.

HAN redactie
14 september 2020
Student werkt vanuit huis laptop
8 ontwerpprincipes

Zelf formatief evalueren vormgeven

Wil je aan de slag met formatief evalueren? Gebruik dan de 8 ontwerpprincipes die gepresenteerd werden tijdens de inspiratiebijeenkomst Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren.

HAN redactie
26 november 2020
Meiden lachen aan tafel met planten jong eerstejaars

Docenten vertellen: 'Toetsing bij de HAN is dik in orde'

Toetsing staat volop in de belangstelling dezer dagen. Logisch ook, op basis van toetsresultaten maken leerkrachten en docenten belangrijke beslissingen voor leerlingen en studenten. Hoe doen we dat op de HAN? Docenten en onderzoekers van de HAN werken op verschillende manieren aan kwalitatieve en transparante toetsing. Een tussenstand...

HAN redactie
13 april 2019
Tamara van Schilt-Mol schrijft mee aan boek Programmatisch toetsen
Hoge opkomst, breed palet, groot succes

HAN Toetsconferentie

De 1e HAN Toetsconferentie op 12 april 2018 laat vóór aanvang al duidelijk zien dat toetsing geen ondergeschoven kindje meer is in onderwijsland. Met meer dan 270 deelnemers zit het auditorium aan de Laan van Scheut bomvol, alleen bovenin de zaal zijn nog wat stoelen vrij.

HAN redactie
13 april 2018
groep mensen achter laptop informeel
Handige toolbox

eigen visie op schoolexaminering vmbo

De kwaliteit van het schoolexamen in het vmbo krijgt steeds meer aandacht. Daarbij is het belangrijk dat elke school een eigen visie op toetsing en examinering ontwikkelt. Maar hoe kom je tot een schooleigen visie en welke ruimte is er binnen het wettelijk kader?

HAN redactie
27 oktober 2020
examenformulier, student met potlood
Tips en adviezen

Hoe nu verder met toetsing voor het diploma?

Door de corona-crisis komen er geen centrale eindexamens. Welk gevolg heeft dit voor de andere schoolexamens? Want juist op basis van die schoolexamens wordt nu vastgesteld of een leerling zijn diploma krijgt of niet. Dit roept veel vragen op bij scholen en leerlingen.

HAN redactie
06 april 2019
examenformulier, student met potlood

Programmatisch toetsen: Elk toetsmoment is een leermoment

Als zoveel opleidingen vragen om praktische voorbeelden van programmatisch toetsen, wat kun je dan beter doen dan ze samenbrengen in een boek? Tamara van Schilt, associate lector Toetsen en Beoordelen, schrijft het samen met 2 collega-experts.

HAN redactie
01 mei 2019
Tamara van Schilt Lector Eigentijds beoordelen en beslissen

Blijf op de hoogte Abonneer op onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomstkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken