Training Motiverende Gespreksvoering (basis)

Meld je aan
De opleiding start 1 keer per jaar
Meer informatie...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • Stel een snelle vraag
    Aan het HAN VoorlichtingsCentrum
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod

De opleiding start op 4 november 2019

In de basistraining Motiverende Gespreksvoering (MGV) bij HAN VDO leer je hoe je gedragsverandering tot stand brengt.  Je oefent je vaardigheden tijdens de training, maar ook in je werksituatie met cliënten.

Motiverende Gespreksvoering (basis)

In de basistraining Motiverende Gespreksvoering (Motivational Interviewing) bij HAN VDO leer je hoe je gedragsverandering tot stand brengt, bij jezelf en bij je cliënten. Je oefent je vaardigheden tijdens de training, maar ook in je werksituatie met cliënten. Door de toepassing van Motiverende Gespreksvoering ontwikkel je vaardigheden die bijdragen aan de positieve gezondheid van mensen.

In het kort

    2,5 dagenDuurStart: 4 nov | Vervolg: 11 nov en 16 dec
    36 uur totaalStudiebelasting
    17,5 uurContacturen
    JaAccreditatie28,5 punten (ADAP), 10,15 punten (Registerplein), 22 punten (KNGF-AF), 15 punten (ABAN), 30 punten (ClaudicatioNet), 18 punten (V&V en VSR), op verzoek: NVvPO en NAPA
    € 795,-Kosten€ 695,- leden NVD, DCN, DNO, VBVD, CODIE, EADV, EN en FOOD

Motiverende Gespreksvoering

Volg de training Motiverende Gespreksvoering
Gedragsverandering is meestal een langzaam en moeizaam proces. Tegenstrijdige gevoelens en gedachten kunnen het veranderingsproces van de cliënt belemmeren. Met Motiverende Gespreksvoering krijgen jij en je cliënt meer grip op dit proces. Je gaat doelgericht in gesprek om de eigen motivatie en bereidheid tot verandering van de cliënt te versterken. Je verbetert de effectiviteit van je persoonlijk handelen door op gerichte wijze in gesprek te gaan over gedragsverandering. Samen met je cliënten, respectvol, met compassie en vraaggestuurd

Toepassing in eigen praktijk
Volg je de training bij HAN VDO, dan weet je zeker dat je aan de slag gaat met Motiverende Gespreksvoering zoals het bedoeld is en bewezen effectief blijkt. Toepassing in eigen praktijk is altijd onderdeel van de training. Je voert gesprekken met cliënten. Op de laatste dag analyseer je deze gesprekken met de trainer en medecursisten. Met een meetinstrument/checklist beoordeel je je vaardigheden in Motiverende Gespreksvoering. Kortom, je brengt het geleerde direct in praktijk.

Deskundige en ervaren trainers
Onze trainers hebben ruime ervaring met MVG en bij voorkeur ook met het werkveld van de cursisten. Trainers die lid zijn van MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers) komen regelmatig bijeen om kennis uit te wisselen, te trainen en nieuwe onderzoeken te bespreken. Onze trainers organiseren jaarlijks een intervisiedag. Zo blijven zij voortdurend in ontwikkeling en op de hoogte van de laatste inzichten.

Toelating

  • Je werkt in de gezondheidszorg
  • Je begeleidt cliënten
  • Je denkt en werkt op hbo-niveau
  • Je hebt een passieve beheersing van het Engels (lezen en verstaan)
  • Je kunt voor de praktijkopdracht audio-opnamen maken van gesprekken met cliënten

Programma

De basistraining Motiverende Gespreksvoering bestaat uit een mix van theorie, inleidingen, demonstraties, videoanalyses, rollenspelen, discussies, praktijksimulaties en oefeningen. Daarnaast is er veel aandacht voor praktische vaardigheden.

 

Onderwerpen

  • Motivatie: wat motiveert je en hoe komt motivatie tot stand?
  • Motiverende Gespreksvoering: definitie, spirit en discrepantie met je huidige werkwijze
  • De 4 processen: verbinden, focussen, ontlokken, plannen
  • Stages of change: gedragsverklaringsmodel, fasering, herkenning
  • Basistechnieken: open vragen, bevestigen, samenvatten, reflectief luisteren
  • Het geven van informatie en advies
  • Focussen in gesprek, diverse vormen
  • Ambivalentie exploreren
  • Verandertaal en behoudtaal: uitnodigen tot en versterken van verandertaal
  • Omgaan met wrijving, weerstand
  • Meetinstrument/checklist voor het beoordelen van gesprekken

Competenties

  • Theoretische en conceptuele achtergrond van Motiverende Gespreksvoering
  • Attitude, basistechnieken en specifieke gespreksvaardigheden
  • Beoordeling eigen vaardigheden rondom Motiverende Gespreksvoering

Werkwijze

  • Je voert gesprekken met cliënten. Op de laatste dag analyseer je deze gesprekken met de trainer en medecursisten. Met een meetinstrument/checklist beoordeel je je vaardigheden in Motiverende Gespreksvoering
  • Desgewenst kun je een MP3-speler lenen voor het opnemen van gesprekken met je cliënten of er een bestellen via ons

Toetsing

Bovenstaande beoordeling geldt als afsluitende toets

Resultaat

  • Certificaat. Bij volledige participatie en minimaal een voldoende voor de toets ontvang je een certificaat, gebaseerd op de contacturen, het bestuderen van literatuur en trainen van vaardigheden in eigen praktijk. Het aantal accreditatiepunten varieert per accrediterende instantie
  • Bewijs van deelname. Bij onvoldoende participatie en/of een onvoldoende voor de toets ontvang je een bewijs van deelname met het aantal studiebelastinguren (niet geaccrediteerd) gebaseerd op de gevolgde contacturen.

Accreditatie | 28,5 punten (ADAP), 10,15 punten (Registerplein), 22 punten (KNGF-AF), 15 punten (ABAN), 30 punten (ClaudicatioNet), 18 punten (V&V en VSR), op verzoek: NVvPO en NAPA
Registratie | 36 punten (SKJ), 36 kwal.uren (Keurmerk Fysiotherapie), 16 punten (Kwaliteitsreg. Stoppen met Roken), 47,5 sbu/1,7 EC (SKB-E) 

Toelichting op de kosten

  • Inclusief (digitaal) studiemateriaal, koffie/thee en lunch
  • Je betaalt de kosten voor de startdatum
  • Betaling in 2 termijnen is mogelijk. Hiervoor betaal je € 50 extra. Vermeld in het aanmeldingsformulier 'termijnbetaling' in het opmerkingenveld.
  • Leden van een relevante beroepsvereninging ontvangen korting. Vermeld in het aanmeldformulier naam en lidmaatschapsnummer van de beroepsvereniging

Samenwerking

De training is ontwikkeld door mensen in het werkveld en wordt mede mogelijk gemaakt door:

  • Stichting Voedingscentrum Nederland
  • ZonMw
  • Diabetes and Nutrition Organization (DNO)

Projectgroep
Deze training wordt actueel gehouden en aangepast door een projectgroep bestaande uit:

  • Femke Spikmans, lid MINT, Motivational Interviewing Network of Trainers, docent Instituut Paramedisch Studies van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, voormalig medewerker Stichting Voedingscentrum Nederland
  • Corine Vernooij, lid MINT, Motivational Interviewing Network of Trainers, freelance docent/trainer bij Corine Vernooij, Mens & Motivatie,  diëtist, St. Antonius Ziekenhuis Utrecht
  • Jan van Loon, Instituut Paramedische Studies (HAN) en HAN VDO

Ontwikkeling van training
De training is ontwikkeld door mw. C.J.E. Aarsen en mw. drs. F.J.M. Spikmans, Stichting Voedingscentrum Nederland met behulp van de klankbordgroep:

  • Dhr. R. Bes, MI-trainer/adviseur, Stichting Centre for Motivation & Change, Postbus 1200 CA Hilversum, www.motivationalinterview.nl
  • Dhr . prof.dr.ir. J. Brug, hoogleraar Determinanten van de Volksgezondheid, Instituut voor Maatschappelijke Gezondheidszorg, Erasmus Medisch Centrum, Rotterdam, hoogleraar Voedingsgedrag, Capaciteitsgroep Gezondheidsvoorlichting, Universiteit Maastricht
  • Dhr. drs. M.E. Havinga, docent Communicatie en stage, Hanzehogeschool Groningen, Voeding & Diëtetiek/Food and Business
  • Mw. M.E. Linden-Wouters, docent Communicatie en voorlichtingskunde, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Voeding & diëtetiek
  • Mw. J. Murris, diëtist, Amsterdam Thuiszorg, regio Zuid-Oost
  • Mw. J.M. Vernooij, diëtist, Mesos Diabetes Centrum Utrecht, freelance docent/trainer, voormalig bestuurslid Diabetes and Nutrition Organization

Voor wie

  • Artsen
  • Verpleegkundigen
  • Praktijkondersteuners
  • Dietisten
  • Fysiotherapeuten
  • Ergotherapeuten
  • Logopedisten
  • Maatschappelijk werkers
  • Jeugdzorgwerkers 

Snel antwoord

Vragen over de training, cursus of opleiding?
Stel je vraag aan HAN VDO. We helpen je graag verder.

Openingstijden

Werkdagen: 9.00 tot 16.30 uur

Liever bellen?