Vier studenten zitten met een kop thee te kletsen met elkaar.

De werkplekbegeleider is de spil bij het begeleiden en beoordelen van studenten van een lerarenopleiding. In deze incompany cursus staat de volgende vraag centraal: hoe kan de werkplekbegeleider studenten helpen leren van praktijkervaringen?

In het kort

    IncompanyVorm
    5 dagdelenDuur
    20 uurContacturen
    hboNiveau
    20 uurStudiebelasting

Over de Basiscursus werkplekbegeleiding in vo en mbo

  • Je maakt kennis met de specifieke opleidingsdidactiek van de lerarenopleiding;
  • Je kunt gericht leraarsgedrag observeren en deze observaties inbrengen in een gesprek met een student;
  • Je oefent met het voeren van begeleidingsgesprekken zodat uw handelingsrepertoire wordt uitgebreid;
  • Je oefent met het maken van een beoordeling van een student aan de hand van de vier bekwaamheidsgebieden;
  • In overleg met de deelnemers en de schoolopleiders wordt de laatste bijeenkomst ingevuld. Denk aan intervisie, het schrijven van een woordrapport en verdiepende gespreksvaardigheden.

Meer informatie

Studenten die je voor gingen

Docent, leercoach en kwaliteitsmedewerker bij ROC Nijmegen, Anniek van den Eeckhout“Van intuïtie naar inzicht”

Anniek van den Eeckhout, met bijna drieënhalf jaar ervaring bij het ROC Nijmegen, is naast haar rol als docent voor assistenten in de gezondheidszorg ook actief als leercoach voor stagiaires én kwaliteitsmedewerker.

Docent Recht en leercoach bij ROC Nijmegen, Lisa“Waarnemen zonder te oordelen”

Lisa, werkzaam bij het ROC Nijmegen, vervult meerdere rollen met als hoofdtaak docent recht. Haar achtergrond in de juridische wereld en haar ervaring als zij-instromer geven haar een uniek perspectief. Naast het lesgeven begeleidt ze nieuwe collega's, vooral zij-instromers, en werkt ze als auditor.

Docent Engels en SLB’er ROC Nijmegen, Maartje van Rens“Wat je water geeft groeit”

Maartje van Rens, docent Engels en SLB'er bij het ROC Nijmegen, heeft deze cursus niet alleen gekozen om bij te dragen aan het verminderen van het lerarentekort door stagiaires kansen te bieden, maar ook om zelf te blijven groeien en leren van nieuwe ontwikkelingen die stagiaires met zich meebrengen.

Goede aanvulling op deze cursus

Vervolgcursus voor werkplekbegeleiders vo en mbo

Begeleiding ontstaat in interactie met de student in de specifieke context van de school. Om deze taak goed uit te voeren heeft de werkplekbegeleider specifieke vaardigheden nodig.

studenten in klas docent staat voor de klas
Stel je vragen 

Neem contact op

Ondersteuningsteam Educatie PRO

c87c6bee-0cff-11ee-a620-02565807075b Vier studenten van de Master Advanced Nursing Practice zitten rond een laptop en overleggen samen op de HAN in Nijmegen.

Voor algemene vragen en advies over opleidingen, cursussen en trainingen

Carla van Rijn

Hoofddocent
8ce740c2-0cff-11ee-8dd2-02565807075b Carla van Rijn portretfoto. Educatie PRO

Advies incompany trajecten en maatwerk