HBO-programma Webanalyse & Optimalisatie

Overlegen en samenwerken
Meld je aan
Startdatum is nog niet bepaald
Meer informatie...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod

Startdatum is nog niet bepaald

Het analyseren en optimaliseren van websites en mobile apps is belangrijk. Maar veel organisaties zien dit nog niet. Wél inzetten op zaken als webanalyse, conversieoptimalisatie en Business Intelligence loont. Mis jij nog kennis en tools? Volg de opleiding Webanalyse & Optimalisatie. Meld je aan!

In het kort

    3 maandenDuur
    hboNiveau
    € 1695,-Kosten

Voor wie is deze opleiding?

Je kent het belang van webanalyse en conversieoptimalisatie. Je wilt je kennis op dit gebied verdiepen en verbreden. En zoekt naar vaardigheden en tools om kansen te benutten voor je organisatie. Om zo je klantrelaties uit te bouwen en online meer omzet te behalen. Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig, wel verwachten we hbo-denkniveau van je. Voor sommige onderdelen uit het programma geldt een instapeis.

Advies nodig?

Heb je nog vragen over de hbo-programma Webanalyse en Conversieoptimalisatie? Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan! Tijdens het gesprek bespreken we of de opleiding aansluit bij jouw verwachtingen, ambities en mogelijkheden. Het adviesgesprek vindt plaats op een moment dat het jou uitkomt. Bij de HAN, telefonisch of via Teams.

33919 Overlegen en samenwerken

Programma

Deze opleiding is onderdeel van de opleiding E-commerce B, die is gecertificeerd door Thuiswinkel. De opleiding Webanalyse & Optimalisatie bestaat uit 5 onderdelen, die naadloos op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen.

Usability (2 avonddelen)
De gebruiksvriendelijkheid van een website, mobile app en andere webapplicaties is enorm belangrijk. Kan je bezoeker niet snel genoeg zijn doel online realiseren? Dan is hij met 1 druk op de knop weg. Je leert tijdens dit onderdeel in te spelen op de wensen, eisen en verwachtingen van webbezoekers. En de gebruiksvriendelijkheid van je website en andere webapplicaties te optimaliseren.

Instapniveau: geen instapniveau vereist.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • een gebruiksvriendelijke site of mobile app (door)ontwikkelen door in te spelen op usability normen;
  • webpagina’s realiseren en optimaliseren, die gebruiksvriendelijk, SEO-proof én resultaatgericht zijn;
  • webteksten schrijven en optimaliseren, die gebruiksvriendelijk, SEO-proof én verleidelijk zijn;
  • gebruiksvriendelijke web functionaliteiten inzetten en optimaliseren;
  • user experience design voor smartphones, tablets en pc's;
  • usability onderzoeksvormen en tools: do’s & don’ts, verschillen en usability testen;
  • relevante praktijkvoorbeelden, die we analyseren en je toepast op je eigen case.

Google Analytics voor gevorderden (2 avonddelen)
Met Google Analytics meet, test, analyseer en optimaliseer je je site en andere online marketing en e-commerce middelen. Je leert aan de hand van Google Analytics rapportages en functionaliteiten te sturen op meer verkoop, aanvragen, boekingen, downloads en andere conversies.

Instapniveau: je hebt kennis van en ervaring met Google Analytics of hebt de basiscursus Google Analytics afgerond.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • de voordelen en de mogelijkheden van het inzetten van Google Universal Analytics;
  • effectief en efficiënt meten dankzij een webanalytics meetplan en implementatie ervan;
  • analyseren en optimaliseren met het REAN KPI-model;
  • informatie in rapportages segmenteren met Analytics segmenten;
  • rapportages naar eigen wens vormgeven met aangepaste rapporten;
  • meten en optimaliseren van webshops met Analytics e-commerce tracking;
  • resultaten achterhalen van ingezette marketingmiddelen met de multichannel trechters en toeschrijvingen;
  • filteren van informatie uit rapportages met Analytics filters;
  • meetbaar maken van web functionaliteiten zonder inzet van IT/webbouwers met Google Tagmanager;
  • relevante praktijkvoorbeelden, die we analyseren en je toepast op je eigen case.

Conversieoptimalisatie (2 avonddelen)
Mensen online en offline verleiden om je product of dienst af te nemen. Dit is een belangrijk doel voor veel organisaties. Je leert over verschillende tools en technieken voor conversieoptimalisatie. Door ze in te zetten verleid je (potentiële) klanten tot conversies als verkoop, aanvragen, boekingen en downloads.

Instapniveau: geen instapniveau vereist.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • mensen online verleiden met conversietools en -technieken;
  • verbeterpunten voor conversie vinden binnen een site en op landingspages, testen & optimaliseren;
  • realistische, effectieve en efficiënte testen uitvoeren dankzij een testplan;
  • resultaatgerichte sites en landingspages realiseren door het testen van hypotheses;
  • testen en optimaliseren van sites en landingspages door A/B testen en multivariate testen;
  • opzetten, monitoren, interpreteren en evalueren van testresultaten;
  • relevante praktijkvoorbeelden, die we analyseren en je toepast op je eigen case.

Big Data & Business Intelligence Fundamentals (2 avonddelen)
Big data bevat een schat aan informatie, die organisaties inzetten voor marketingdoeleinden. Je leert over de laatste ontwikkelingen en hoe je big data strategisch toepast.

Instapniveau: geen instapniveau vereist.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • trends en ontwikkelingen: big data, nano data en de rol binnen marketing;
  • databronnen: webdata, social data, van data naar informative;
  • analyse: data-analyse, informatie interpreteren, visualiseren en presenteren, customer insights;
  • big data in de praktijk: strategie, vertaling en voorbeeldcases;
  • Business Intelligence Fundamentals: BI-succesfactoren die zorgen voor een hoger bedrijfsresultaat en BI-tools die passen bij je bedrijfssituatie.

Law & Ethics in E-business (2 avonddelen)
Je bent met online marketing aan wetten en regels gebonden. Welke rechten hebben bezoekers en klanten op je website? Je leert over de laatste ontwikkelingen en de huidige wet- en regelgeving.

Instapniveau: geen instapniveau vereist.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • Wet Bescherming persoonsgegevens: datalekken, regelgeving en hoe hierop in te spelen, big data, en social media;
  • Telecommunicatiewet (toestemming e-mail, cookies);
  • consumentenbescherming bij verkoop op afstand, afkoelingsperiode (aangevuld met auteursrecht/merkenrecht);
  • concept nieuwe Europese Verordening Bescherming persoonsgegevens;
  • e-Privacyrichtlijn;
  • Single Digital Market initiatief.

StudiekostenVraag het STAP-budget aan!

Schrijf je je in voor het hbo-programma Webanalyse & Optimalisatie? Dan kun je een STAP-budget van maximaal €1.000,- aanvragen. De volgende aanvraagperiode waarin je het STAP-budget voor de cursus Webanalyse & Optimalisatie kunt aanvragen vind je in onderstaande tabel. Uiteraard kun je je wel al eerder inschrijven voor de cursus. STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarktpositie. Het is een subsidie van de overheid waarmee je je kunt blijven ontwikkelen tijdens je loopbaan. Het STAP-budget vervangt de belastingaftrek voor scholingskosten.

31727 groep studenten tijdens hoorcollege

Tips voor het aanvragen van het STAP-budget

Wil je gebruik maken van het STAP-budget voor de cursus Webanalyse & Optimalisatie? Dan is het belangrijk om met de volgende punten rekening te houden;

  • Check de startdatum van de opleiding die je wilt volgen en in welk tijdvak je dan een STAP-aanvraag kunt doen (zie overzicht aanvraagmomenten hieronder);
  • Meld je aan voor de opleiding die je wilt volgen. Je ontvangt dan een aanmeldbewijs die je nodig hebt voor het indienen van je STAP-aanvraag;
  • Het indienen van een STAP-aanvraag biedt geen garantie dat je het STAP-budget ook daadwerkelijk ontvangt. 
  • De ervaring leert dat het STAP-budget snel op is, zorg dat je goed voorbereid bent en meld je dus op tijd aan voor de opleiding!

Let op: krijg je geen STAP-budget, bijvoorbeeld omdat het budget in het tijdvak op is? Dan blijven de inschrijvings- en annuleringsvoorwaarden van de HAN gelden. Je kunt dus niet kosteloos annuleren.

Tijdvak Eerst mogelijke startdatum Uiterste startdatum
1 maart t/m 30 april 2022 (budget op) 29 maart 2022 31 juli 2022
2 mei t/m 30 juni 2022 29 mei 2022 30 september 2022
1 juli t/m 31 augustus 2022 29 juli 2022 30 november 2022
1 september t/m 31 oktober 2022 29 september 2022 31 januari 2023
1 november t/m 31 december 2022 29 november 2022 31 maart 2023

 

Verdere informatie

Volg ons op social media

Contact

Heb je vragen over deze opleiding? Of kunnen we je helpen met het maken van een keuze? We helpen je graag verder.

Telefoons internationaal