HBO-programma Webanalyse & Optimalisatie

Overlegen en samenwerken
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie...
Adviesgesprek, brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • ASK HAN
    We helpen je graag persoonlijk verder
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod

De opleiding start12 januari 2022

Het analyseren en optimaliseren van websites en mobile apps is belangrijk. Maar veel organisaties zien dit nog niet. Wél inzetten op zaken als webanalyse, conversieoptimalisatie en Business Intelligence loont. Mis jij nog kennis en tools? Volg de opleiding Webanalyse & Optimalisatie. Meld je aan!

Voor wie is deze opleiding?

Je kent het belang van webanalyse en conversieoptimalisatie. Je wilt je kennis op dit gebied verdiepen en verbreden. En zoekt naar vaardigheden en tools om kansen te benutten voor je organisatie. Om zo je klantrelaties uit te bouwen en online meer omzet te behalen. Je hebt geen specifieke vooropleiding nodig, wel verwachten we hbo-denkniveau van je. Voor sommige onderdelen uit het programma geldt een instapeis.

In het kort

    3 maandenDuur
    hboNiveau
    € 1695,-Kosten

Programma

Deze opleiding is onderdeel van de opleiding E-commerce B, die is gecertificeerd door Thuiswinkel. De opleiding Webanalyse & Optimalisatie bestaat uit 5 onderdelen, die naadloos op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen.

Usability (2 avonddelen)
De gebruiksvriendelijkheid van een website, mobile app en andere webapplicaties is enorm belangrijk. Kan je bezoeker niet snel genoeg zijn doel online realiseren? Dan is hij met 1 druk op de knop weg. Je leert tijdens dit onderdeel in te spelen op de wensen, eisen en verwachtingen van webbezoekers. En de gebruiksvriendelijkheid van je website en andere webapplicaties te optimaliseren.

Instapniveau: geen instapniveau vereist.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • een gebruiksvriendelijke site of mobile app (door)ontwikkelen door in te spelen op usability normen;
  • webpagina’s realiseren en optimaliseren, die gebruiksvriendelijk, SEO-proof én resultaatgericht zijn;
  • webteksten schrijven en optimaliseren, die gebruiksvriendelijk, SEO-proof én verleidelijk zijn;
  • gebruiksvriendelijke web functionaliteiten inzetten en optimaliseren;
  • user experience design voor smartphones, tablets en pc's;
  • usability onderzoeksvormen en tools: do’s & don’ts, verschillen en usability testen;
  • relevante praktijkvoorbeelden, die we analyseren en je toepast op je eigen case.

Google Analytics voor gevorderden (2 avonddelen)
Met Google Analytics meet, test, analyseer en optimaliseer je je site en andere online marketing en e-commerce middelen. Je leert aan de hand van Google Analytics rapportages en functionaliteiten te sturen op meer verkoop, aanvragen, boekingen, downloads en andere conversies.

Instapniveau: je hebt kennis van en ervaring met Google Analytics of hebt de basiscursus Google Analytics afgerond.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • de voordelen en de mogelijkheden van het inzetten van Google Universal Analytics;
  • effectief en efficiënt meten dankzij een webanalytics meetplan en implementatie ervan;
  • analyseren en optimaliseren met het REAN KPI-model;
  • informatie in rapportages segmenteren met Analytics segmenten;
  • rapportages naar eigen wens vormgeven met aangepaste rapporten;
  • meten en optimaliseren van webshops met Analytics e-commerce tracking;
  • resultaten achterhalen van ingezette marketingmiddelen met de multichannel trechters en toeschrijvingen;
  • filteren van informatie uit rapportages met Analytics filters;
  • meetbaar maken van web functionaliteiten zonder inzet van IT/webbouwers met Google Tagmanager;
  • relevante praktijkvoorbeelden, die we analyseren en je toepast op je eigen case.

Conversieoptimalisatie (2 avonddelen)
Mensen online en offline verleiden om je product of dienst af te nemen. Dit is een belangrijk doel voor veel organisaties. Je leert over verschillende tools en technieken voor conversieoptimalisatie. Door ze in te zetten verleid je (potentiële) klanten tot conversies als verkoop, aanvragen, boekingen en downloads.

Instapniveau: geen instapniveau vereist.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • mensen online verleiden met conversietools en -technieken;
  • verbeterpunten voor conversie vinden binnen een site en op landingspages, testen & optimaliseren;
  • realistische, effectieve en efficiënte testen uitvoeren dankzij een testplan;
  • resultaatgerichte sites en landingspages realiseren door het testen van hypotheses;
  • testen en optimaliseren van sites en landingspages door A/B testen en multivariate testen;
  • opzetten, monitoren, interpreteren en evalueren van testresultaten;
  • relevante praktijkvoorbeelden, die we analyseren en je toepast op je eigen case.

Big Data & Business Intelligence Fundamentals (2 avonddelen)
Big data bevat een schat aan informatie, die organisaties inzetten voor marketingdoeleinden. Je leert over de laatste ontwikkelingen en hoe je big data strategisch toepast.

Instapniveau: geen instapniveau vereist.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • trends en ontwikkelingen: big data, nano data en de rol binnen marketing;
  • databronnen: webdata, social data, van data naar informative;
  • analyse: data-analyse, informatie interpreteren, visualiseren en presenteren, customer insights;
  • big data in de praktijk: strategie, vertaling en voorbeeldcases;
  • Business Intelligence Fundamentals: BI-succesfactoren die zorgen voor een hoger bedrijfsresultaat en BI-tools die passen bij je bedrijfssituatie.

Law & Ethics in E-business (2 avonddelen)
Je bent met online marketing aan wetten en regels gebonden. Welke rechten hebben bezoekers en klanten op je website? Je leert over de laatste ontwikkelingen en de huidige wet- en regelgeving.

Instapniveau: geen instapniveau vereist.

Deze onderwerpen komen aan bod:

  • Wet Bescherming persoonsgegevens: datalekken, regelgeving en hoe hierop in te spelen, big data, en social media;
  • Telecommunicatiewet (toestemming e-mail, cookies);
  • consumentenbescherming bij verkoop op afstand, afkoelingsperiode (aangevuld met auteursrecht/merkenrecht);
  • concept nieuwe Europese Verordening Bescherming persoonsgegevens;
  • e-Privacyrichtlijn;
  • Single Digital Market initiatief.

Verdere informatie

Volg ons op social media

Open Avond 9 maartOntmoet je nieuwe netwerk!

Waarom kiezen voor Webanalyse en Optimalisatie bij de HAN? Nou, omdat je bij de HAN samen leert. Maakt niet uit hoe oud je bent en wat je ervaring is. Mensen in je klas kunnen je verder helpen, inspireren of nemen inzichten uit de praktijk mee. Door je eigen werkplek en die van je klasgenoten kom je ook in contact met bedrijven. Dit begint al op de Open Avond, waar je studenten en werkgevers kunt ontmoeten. Een extra reden naar de volgende Open Avond te komen op 9 maart 2022! 

317643 Low Resolution, Klas met deeltijd en duale studenten bij de HAN University of Applied Sciences studierichting Marketing, Sales en Communicatie op GWW1.

Contact

Heb je vragen over deze opleiding? Of kunnen we je helpen met het maken van een keuze? We helpen je graag verder.

Telefoons internationaal