Hbo programma Opleiding Webanalyse & Optimalisatie

Overlegen en samenwerken
Meld je aan
De opleiding start een aantal keer per jaar
Meer informatie...
Brochure, helpdesk
  • Vraag een adviesgesprek aan
    Stel al je vragen aan een specialist
  • Stel een snelle vraag
    Aan het HAN VoorlichtingsCentrum
  • Brochure aanvragen
    En bekijk thuis rustig het aanbod
Kom langs
Open avonden, meeloopdagen, etc.
  • 20
    Nov
    Open Avond
    Arnhem - 18:00 - 21:00 - 2019
  • 20
    Nov
    Open Avond
    Nijmegen - 18:00 - 21:00 - 2019
  • 11
    Mar
    Open Avond
    Arnhem - 18:00 - 21:00 - 2020

De opleiding start op 22 januari 2020

Met de opleiding Webanalyse & Optimalisatie leer je alle facetten op het gebied van: webanalyse, usability, conversie optimalisatie, business intelligence en big data.

Opleiding Webanalyse & Optimalisatie

Veel bedrijven geven geen hoge prioriteit aan analyseren en optimaliseren van online verkeer, sites en mobile apps. Organisaties die wel inzetten op webanalyse, usability, conversie optimalisatie en Business Intelligence profiteren hier flink van. Door het volgen van de opleiding Webanalyse & Optimalisatie krijg je de kennis, vaardigheden en tools aangereikt om direct meer omzet voor jouw organisatie te behalen.

In het kort

    3 maandenDuur
    hboNiveau
    € 1695,-Kosten

Voor wie

De opleiding Webanalyse & Optimalisatie is voor iedereen die zich binnen de online marketing en E-commerce verder wil verdiepen. Per onderdeel wordt het kennis- en ervaringsniveau aangegeven.

Programma

De opleiding Webanalyse & Optimalisatie is onderdeel van de opleiding E-Commerce B: e-marketing en verkoopstrategie, dat is gecertificeerd door Thuiswinkel. De opleiding bestaat uit vijf onderdelen, die naadloos op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen.

Usability (2 avonddelen)
De gebruiksvriendelijkheid van een website, mobile app en andere webapplicaties is enorm belangrijk. Kunnen bezoekers niet snel genoeg hun doel online realiseren, dan is deze met een druk op de knop weg. Bij usability voor gevorderden leer je in te spelen op de wensen, eisen en verwachtingen van webbezoekers. Bij usability leer je de gebruiksvriendelijkheid van jouw website en andere webapplicaties te optimaliseren.

  • Een gebruiksvriendelijke site, mobile app (door)ontwikkelen door in te spelen op usability normen
  • Gebruiks- & SEO vriendelijke en resultaatgerichte webpagina’s realiseren en optimaliseren
  • Gebruiks- & SEO vriendelijke en verleidende webteksten schrijven en optimaliseren
  • Gebruiksvriendelijke webfunctionaliteiten inzetten en optimaliseren
  • User experience design voor smartphones, tablets en PC's
  • Usability onderzoeksvormen- en tools: do’s & dont’s, verschillen en usability testen
  • Relevante praktijkvoorbeelden analyseren en toepassen voor jouw eigen case

Instapniveau: geen instapniveau vereist

Google Analytics voor gevorderden (2 avonddelen)
Met de juiste inzet van Google Analytics meet, test, analyseert en optimaliseer je jouw site en andere online marketing en E-commerce middelen. Na de cursus Google Analytics voor gevorderden kun je aan de hand van Google Analytics rapportages en functionaliteiten sturen op meer verkoop, aanvragen, boekingen, downloads en andere conversies.

  • De voordelen en de mogelijkheden van het inzetten van Google Universal Analytics
  • Effectief en efficiënt meten door en het implementeren van een webanalytics meetplan
  • Analyseren en optimaliseren doormiddel van het REAN KPI-model
  • Informatie in rapportages segmenteren door middel van Analytics segmenten
  • Het vormgeven van rapportages na eigen wens door middel van Analytics aangepaste rapporten
  • Meten en optimaliseren van webshops door middel van Analytics E-commerce tracking
  • Resultaten achterhalen van ingezette marketingmiddelen door middel van de multi-channel trechters en toeschrijvingen
  • Uitfilteren van informatie uit rapportages door middel van Analytics filters
  • Meetbaar maken van webfunctionaliteiten zonder inzet van IT, webbouwers door middel van Google Tagmanager
  • Relevante praktijkvoorbeelden analyseren en toepassen voor jouw eigen case
    Instapniveau: je hebt kennis en ervaring met Google Analytics of je hebt de cursus Google Analytics afgerond.


Conversie optimalisatie (2 avonddelen)
Mensen on- en offline verleiden tot het afnemen van producten en/of diensen is voor veel organisaties een belangrijk doel. Tijdens conversieoptimalisatie worden verschillende conversie optimalisatie tools en –technieken behandeld. Hierdoor verleid je (potentiële) klanten tot conversies zoals bijvoorbeeld verkoop, aanvragen, boekingen en downloads.

  • Mensen online verleiden door middel van conversie tools- en technieken
  • Conversie verbeterpunten vinden, testen & optimaliseren op een site en landingspages
  • Realistische, effectieve en efficiënte testen uitvoeren door middel van een testplan
  • Resultaatgerichte sites en landingspages realiseren door middel van het testen van hypotheses
  • Testen en optimaliseren van sites en landingspages door. A/B en multivariate testen
  • Opzetten, monitoren, interpreteren en evalueren van testresultaten
  • Relevante praktijkvoorbeelden analyseren en toepassen voor jouw eigen case

Instapniveau: geen instapniveau vereist

Big Data & Business Intelligence fundamentals (2 avonddelen)
Big data bevat een schat aan informatie, dat door veel organisaties ingezet wordt voor marketingdoeleinden. Met het onderdeel Big Data & Business Intelligence Fundamentals ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en leer je hoe big data strategisch kan worden toegepast.

  • Trends en ontwikkelingen: big data, nano data en de rol binnen marketing
  • Databronnen: webdata, social data, van data naar informative
  • Analyse: data-analyse, info interpreteren, visualiseren en presenteren, customer insights
  • Big data in de praktijk: strategie, vertaling, voorbeeldcases
  • Business Intelligence fundamentals: BI-succesfactoren die zorgen voor een hoger bedrijfsresultaat en BI-tools die passen bij jouw bedrijfssituatie.

Instapniveau: geen instapniveau vereist

Law & Ethics in E-business
Met online marketing ben je natuurlijk aan wetten en regels gebonden. Welke rechten hebben bezoekers en klanten op jouw website? Bij het onderdeel Law & Ethics in E-Business word je op de hoogte gesteld van de laatste ontwikkelingen omtrent de huidige wet- en regelgeving.

  • Wet bescherming persoonsgegevens (Datalekken regelgeving en hoe hierop in te spelen, Big Data en Social Media)
  • Telecommunicatiewet (toestemming e-mail, cookies)
  • Consumentenbescherming bij verkoop op afstand, afkoelingsperiode (aanvullend met auteursrecht/merkenrecht)
  • Concept nieuwe Europese Verordening Bescherming persoonsgegeven
  • e-Privacyrichtlijn
  • Initiatief Single Digital Market initiatief

Instapniveau: geen instapniveau vereist

Werkwijze

Tijdens deze interactieve opleiding breng je de theorie direct in de praktijk en ga je actief aan de slag met de webanalyse en conversieoptimalisatie van je eigen website. De cursus bestaat uit inspirerende theoretische en praktische colleges. Door deze combinatie kun je de vergaarde kennis direct implementeren in je eigen internetstrategie.

Resultaat

Met deze opleiding leer je alle facetten op het gebied van: webanalyse, usability, conversie optimalisatie, business intelligence en big data. Na het volgen van deze opleiding ben je goed in staat om jouw eigen site, app en andere online marketing middelen te analyseren, te testen en te optimaliseren. Je kunt door dit proces jouw klantrelaties verdiepen en uitbouwen.

Kosten

€ 1695,- btw-vrij, inclusief opleidingsarrangement*, exclusief literatuurkosten à €50,-.

Docenten

Bob van de Vooren
Bob van de Vooren is eigenaar van SoetHart. Hiervoor was hij accountmanager en consultant bij internetmarketing- en zoekmachinemarketingbureau's. Bob van de Vooren is een internetmarketing- en e-commerce specialist, een ervaren trainer met goede beoordelingen. Hij heeft als doel praktijkervaring, theorieën en cases op een begrijpelijke wijze over te brengen. Ook vindt Bob het belangrijk om resultaatgerichte en praktisch toepasbare oplossingen aan cursisten aan te dragen.

Sander Hoeken
Sander Hoeken is oprichter van het snel groeiend internetbureau InfoCaster, dat een sterke focus heeft op innovatie voor grote traditionele bedrijven. Sinds 2004 stort hij zich in de E-business vanuit een generieke ondernemers- en veranderingsdrift en de wens om zelf impact te hebben op zijn werk. Sander heeft een scherpe kijk op ontwikkelingen in de markt en weet die feilloos te koppelen aan bestaande en bekende activiteiten en bedrijvigheid.

Alexander Singewald
Het college over wetgeving en ethiek binnen E-commerce wordt verzorgd door een ware autoriteit op dit gebied, mr. Alexander Singewald. Deze specialist is CEO van de Singewald Consultants Group BV, dat adviseert op het gebied van juridische, strategische en managementvraagstukken. Voorbeelden hiervan zijn de bescherming van klant en personeelsgegevens, primair binnen de direct/database marketing, distance selling en sales promotion sector en sectoren (bedrijfsleven en overheid) die de database onderkennen als een onderdeel van het primaire (bedrijfs)proces. In 2004 werd Singewald uitroepen tot DM Man van het Jaar.

Verder studeren

Wil je zich nog verder verdiepen in de wereld van online marketing en jezelf ontwikkelen tot een echte E-Commerce professional? Volg dan de opleiding E-Commerce B: e-marketing en verkoopstrategie.
 

Snel antwoord

Vragen over de opleiding?
Stel je vraag aan HAN Deeltijdstudies. We helpen je graag verder.

Openingstijden

Werkdagen: 8.30 tot 17.00 uur

Liever bellen?

Bellen: 026 - 369 1300