AanZet met geld - Financiële zelfredzaamheid van jongvolwassenen met lichte verstandelijke beperkingen
Voor zelfstandig wonende jongvolwassenen met lichte verstandelijke beperkingen (LVB) kent het dagelijks leven veel uitdagingen. Een van die uitdagingen is het omgaan met geld. Gemeente Nijmegen wil graag weten hoe deze groep Nijmeegse inwoners daarbij het beste ondersteund kan worden. Onderzoekers van de HAN onderzochten dit in samenwerking met 3 co-onderzoekers met een lichte verstandelijke beperking.
Resultaten van het onderzoek
Wat we leerden van ons onderzoek is verwerkt in verhalen van jongvolwassenen, een onderzoeksrapport en in informatiefilmpjes met tips. Je vindt alles op deze themapagina. De informatie is bedoeld voor jongvolwassenen met LVB, mensen die moeilijk lerend zijn, (aankomend) professionals, de gemeente Nijmegen en (vrijwilligers)organisaties in Nijmegen die zich bezighouden met de (financiële) ondersteuning van zelfstandig wonende jongvolwassenen met LVB.
Informatiefilms en tips
Er komen 4 belangrijke thema’s in afzonderlijke scenes aan bod, de thema's zijn ook verwerkt in een samenvattende film. Klik hier om de hele film (7 minuten) te bekijken.
Scene 1: Ik wil graag weten hoeveel geld ik ontvang en hoeveel ik uitgeef (klik op de foto)

Tips voor begeleiders bij deze scene:
- Als je in gesprek gaat over de financiële situatie, maak dan gebruik van ‘echt’ nepgeld en afbeeldingen van kostenposten;
- Laat zien hoeveel geld een jongere uit kan geven na het betalen van al zijn lasten;
- Laat jongeren zoveel mogelijk zelf uitrekenen hoeveel ze dan kunnen uitgeven per maand. Reken samen uit hoeveel dit per week is. Deel niet door 4, maar door 5 weken!
- Laat zien dat geld na een uitgave echt óp is.
Tip van een jongvolwassene voor een jongvolwassene:
Ik pin altijd aan het begin van de week en dat bewaar ik thuis veilig. Ik weet dan precies hoeveel ik nog heb. En op is op. Kan ik volgende week weer pinnen.
Scene 2: Ik wil graag met mijn begeleider praten over geld (klik op de foto)

Tips voor begeleiders bij deze scene:
- Krapte met geld leidt vaak tot krapte op andere gebieden. Bespreek financiën altijd bij een intake, ook als een jongere er niet over begint;
- Neem het voortouw bij gesprekken over geld, óók als je als begeleider zelf niet alles weet;
- Organiseer een gesprek tussen jongere, bewindvoerder en jezelf om afspraken te maken over wie wat doet. Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid;
- Kijk kritisch mee of de ondersteuning van de bewindvoerder aansluit bij de doelen van de jongvolwassene;
- Je hoeft als begeleider niet alles te weten; vraag om hulp in je netwerk.
Tip van een jongvolwassene voor een jongvolwassene:
Als je een bewindvoerder hebt, moet je iedere maand kijken wat er met je geld is gebeurd. Het gaat echt niet zomaar goed, dus je moet zelf ook iets doen.
Scene 3: Ik wil graag weten waar ik recht op heb (klik op de foto)

Tips voor begeleiders bij deze scene:
- Bereid met jongeren komende veranderingen in werk en inkomen voor, wees daarbij concreet;
- Maak een afspraak bij een lokale organisatie voor financiële dienstverlening (zoals de Formulierenbrigade in Nijmegen). Zij kunnen kijken waar je recht op hebt;
- Bij de sociale wijkteams (in Nijmegen de Stips) kunnen mensen je verder helpen.
Tip van een jongvolwassene voor een jongvolwassene:
Als ik soms bel met een instantie, dan zeggen ze 'kijk maar op het internet'. Maar dat snap ik dan ook niet goed. Dus je moet wel zeggen dat je het moeilijk vindt om dat te begrijpen.
Scene 4: Ik wil de informatie graag begrijpen (klik op de foto)

Tips voor begeleiders bij deze scene:
- Plaats informatie voor hulp of een link naar eenvoudige informatie bovenaan brieven en websites;
- Maak taal zo eenvoudig mogelijk, gebruik bijvoorbeeld pictogrammen;
- Laat jongeren de informatie uitleggen. Zo weet je of een jongere het heeft begrepen;
- Sluit aan bij het kennisniveau van de jongere.
Tip van een jongvolwassene voor een jongvolwassene:
Ga gewoon naar een Stip (sociaal wijkteam) als je iets niet begrijpt. In iedere wijk in Nijmegen zit een Stip. Daar zit iemand die het met je samen kan lezen en het kan uitleggen. Maar je moet wel zelf om hulp vragen.
Aanzet met geld tijdens een symposium
Tijdens een symposium waar we vertelden over ons onderzoek, maakten tekenaars van getekendverslag.nl, een mooie getekende samenvatting. Er is ook een verslag gemaakt, dat vind je hier op de website van ZonMw.

Overige documenten
Samenvattende film (7 minuten) | Kijk op Vimeo |
---|---|
Publieksrapportage (pdf) | Download |
Blog | Financiële zelfredzaamheid jongvolwassenen met LVB |
Verhalen van jongvolwassenen (pdf) | |
Ander onderzoek met jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking |
|
Enkele externe weblinks | |
Apps |

Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit
Het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit heeft primair de focus op de mens als sociaal wezen. Het streven is om daar in het sociale domein aanwezig te zijn, waar het leven van mensen zich ook daadwerkelijk afspeelt. Waar sociale kwaliteit tot uitdrukking komt en waar mensen sociale kwaliteit creëren.
Lees verder ...Lectoraat Ethiek van Verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking
Het Lectoraat Ethiek van Verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking doet met diverse werkveld partijen (Pluryn, Siza en Zozijn) onderzoek naar het verbeteren van een betekenisvolle verbinding met mensen met een verstandelijke beperking en hun naasten.
Lees verder ...