Onderzoek Werkplekleren binnen de HAN van start
Het onderzoeksproject 'Werkplekleren binnen de HAN' is in maart gestart. Het projectteam en de 10 deelnemende opleidingen willen HAN-breed een professionele leergemeenschap organiseren voor docenten en teams die bezig zijn met werkplekleren. Na de zomer wordt een werkconferentie georganiseerd voor alle geïnteresseerde HAN-medewerkers.
Initiatiefnemers zijn Loek Nieuwenhuis, lector Beroepspedagogiek en Anneke Luijten, hoofd Service Unit Onderwijs & Opleiden.
Nieuwenhuis: 'Werkplekleren is een belangrijk kenmerk van goed beroepsonderwijs. Het onderwerp is dus voor veel HAN-medewerkers interessant. De startbijeenkomst liet de behoefte al zien: nieuwe ontmoetingen en uitwisseling van kennis en ervaring leiden meteen tot herkenning en verhelderende inzichten.'
Workshops en werkconferentie
De deelnemende opleidingen zorgen voor een mooie mix tussen deeltijd- en voltijds onderwijs. Nieuwenhuis is daar blij mee, want die verdeling komt de ontwikkeling van werkplekleren binnen beide onderwijsvarianten ten goede.
De komende maanden richten het projectteam en de opleidingen zich op de verdere uitwerking van thema's op het gebied van werkplekleren. Ze doen dit in besloten workshops, waarin ook good practices aan bod komen. Na de zomer wordt een HAN-brede werkconferentie georganiseerd om de eerste uitkomsten te delen en nieuwe stappen voor te bereiden.
Betrokken opleidingen en kernteam
De deelnemende opleidingen zijn:
- Opleidingskunde
- Instituut voor Leraar en School (lerarenopleidingen voortgezet onderwijs en mbo)
- Accountancy
- Werktuigbouwkunde
- Logopedie
- Voeding en Diëtetiek
- Social Work
- Management in Zorg en Dienstverlening
- Leraar Lichamelijke Oefening (ALO)
- Master Neurorevalidatie
Het projectteam bestaat uit: Loek Nieuwenhuis, Anneke Luijten, Annemieke Peeters, Aimée Hoeve, Marion Agterberg, Jeroen van Elburg en Vincent Keizer.
Bron: HAN