Studenten als partners in toetsing: zo doen Ria Kersbergen en Marjo Maas dat
Hoe kunnen we studenten veel meer betrekken bij toetsing en transparantie in toetsing bevorderen? Bij de paramedische opleidingen aan de HAN zetten ze de schouders eronder: in nauw overleg met studenten ontwikkelden ze 2 websites die de ins en outs van toetsing inzichtelijk maken.
Ria Kersbergen en Marjo Maas maakten beiden deel uit van de denktank die het initiatief voor de sites nam. Ria was tot 1 februari dit jaar voorzitter van de examencommissie van het HAN Instituut voor Paramedische Studies (IPS). Marjo is onder meer onderwijskundig medewerker bij IPS en geeft cursussen voor BKE (Basis Kwalificatie Examinering) en SKE (Senior Kwalificatie Examinering) bij de HAN.
STIPS: Samen Toetsen IPS
Marjo: “De denktank is een informele club mensen die dit onderwerp na aan het hart ligt. We hebben het project STIPS gedoopt: Samen Toetsen IPS. Met STIPS willen we de kwaliteit van toetsen en beoordelen vergroten en borgen, onze toetsexpertise vergroten en transparantie bieden aan alle belanghebbenden, de studenten voorop. Zij waren tenslotte de aanleiding voor deze hele exercitie.”

Marjo Maas, docent bij de opleiding Fysiotherapie, programma-ontwikkelaar en wetenschappelijk onderzoeker naar kwaliteit van de gezondheidszorg.
Helpt dit studenten?
Ria: “We kregen regelmatig vragen van studenten, als ‘waar worden we op getoetst en beoordeeld, wat kan ik verwachten, hoe kan ik me voorbereiden op toetsen’? We wilden studenten als echte partner in het hele traject. Dus hebben we ze nadrukkelijk betrokken bij alle stappen in de ontwikkeling van de websites. Met daarbij steeds de vragen: Helpt dit jullie? Is dit op deze manier makkelijk voor julie? Hoe kunnen we info het best ordenen? Wat moet het taalgebruik en de tone of voice zijn? Hoe krijgen we alle onderwijskundige jargon eruit?”
Ria Kersbergen, hoofddocent Mondzorgkunde aan de HAN, onderzoekt interprofessioneel opleiden van studenten.
Leren van elkaar
Het werd snel duidelijk dat er 2 websites zouden komen, een interne en een externe. Ria: “De interne site is primair bedoeld voor onze studenten en om de 5 opleidingen binnen ons instituut (Ergotherapie, Fysiotherapie, Logopedie, Mondzorgkunde, Voeding en Diëtetiek) kennis en inzichten te laten delen. Door meer onderlinge transparantie en uitwisseling wordt elke opleiding sterker in toetsing. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden maar kunt leren van elkaars aanpak en best practices. De interne site is voor studenten en medewerkers te vinden op Onderwijs Online.
Marjo: “Externe geïnteresseerden kunnen terecht op www.hanstips.nl. Daar delen én halen we inzichten en kennis op het gebied van toetsen en beoordelen.”
En nu doorpakken!
Marjo en Ria noemen de sites een voorzichtig succes, maar benadrukken ook dat er nog veel te verbeteren is. Ria: “Een site neerzetten is één, maar dan moet je doorpakken. Het is een ongoing proces; elk jaar veranderen er weer dingen, ook op het gebied van toetsing. Over de interne site zijn we nog lang niet tevreden qua vormgeving en toegankelijkheid. Hoe dan ook, we doen er alles aan en blijven studenten betrekken bij elke stap.”
Marjo: “Ik zou graag nog veel meer willen uitwisselen met opleidingen buiten de HAN. De contacten zijn er, bijvoorbeeld met Platform Leren van Toetsen en met de Universiteit Maastricht. De uitvoering moet nog beter vorm krijgen. We staan te popelen om onze ontwikkelingen te delen met anderen én om van anderen te leren. Er is zoveel interessants gaande op toetsinggebied.”
Onze ambitie
Marjo: “Onze ambitie? Over een jaar wil ik van onze studenten horen: ‘Hoe wij getoetst worden, dat is klip en klaar! Ik kan de informatie vinden, ik weet waar de procedures staan en welke mensen betrokken zijn.’ Onze docenten zeggen hetzelfde. En van externen wil ik dat ze zeggen: ‘Daar bij de HAN zijn ze goed bezig met toetsing!’”
Meer weten over BKE en toetsing?
Basis Kwalificatie Examinering Hackathon: dag frustratie, hallo inspiratie
Docenten deden mee aan de Hackathon: een manier om de BKE certificering zowel leuk en inspirerend als ook effectief en praktisch te maken. CMD-docent Frank Bovenkerk naam het initiatief voor de Hackathon.
Lees verder ...Docent Nollie Bekkers: beter toetsen maakt je een betere leraar
Een onderwijseenheid Toetsen is vast ingeroosterd in het leerplan van de Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn. Docent Nollie Bekkers weet het zeker: "Beter toetsen maakt je een betere leraar".
Lees verder ...Netwerk BKE/SKE
In 2011 ontstond er flinke commotie over de kwaliteit van toetsing in het hbo. Diploma’s werden ‘weggegeven’ leek het wel. Sindsdien is er veel veranderd en vooral verbeterd. Na 8 jaar is BKE/SKE een begrip onder hbo-docenten en blijkt de professionalisering van hbo-docenten een groot succes.
Lees verder ...Bron: HAN, Annemiek Kraaijvanger