Handboek voor bestuurders van groen onderwijs
Ontwikkelingen binnen het (regionale) groene onderwijs vragen om een andere invulling van het onderwijs op aoc’s en has’en. Het lectoraat Beroepspedagogiek onderzocht met regionale groene scholen welke veranderingen op bestuurlijk niveau nodig zijn en leverde een concreet handboek voor bestuurders en management van groene scholen.
Bestaansrecht groen onderwijs
In het Regionale Verankeringstraject heronderzoeken de instellingen voor groen beroepsonderwijs in Nederland hun bestaansrecht. Op welke manier kunnen zij inspelen op de dynamiek in de maatschappij? Hoe kunnen groene instellingen een bijdrage leveren aan het oplossen van problemen in de regio? De onderzoeksresultaten hebben geleid tot bruikbaar instrumentarium voor bestuurders en management bij het uitzetten van de koers van herpositionering van de instelling.
Belangrijke factoren
- Herpositionering: hoe krijgen groene scholen de beoogde rol van regionaal kenniscentrum?
- Netwerkvorming: hoe vinden groene scholen regionale partners binnen bedrijfsleven en overheden?
- Interne capacity building: welke veranderingen zijn nodig in de huidige werkprocessen?
Concrete resultaten
De uitkomsten van het onderzoek bieden bestuurders een handvat om effectief en gevalideerd invulling te geven aan regionale verankering van groen onderwijs. Concrete resultaten zijn een handboek (momenteel in visueel ontwerpfase) en online presentatie van regionale verankering via het platform De Groene Tafel.
Bekijk de projectuitkomsten op de website metderegio.nl/regionale-verankering.
Scroll naar beneden om de verschillende bijlagen te openen en de praktische oefeningen voor bestuurders te bekijken.