Tamara van Schilt-Mol
Lector
Tamara van Schilt-Mol is sinds 2012 lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen.
- Organisatie: Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen
Drijfveer
"Beslissen en beoordelen’ vormt een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Toch wordt het nog te vaak gezien als ‘sluitpost’ van het onderwijsproces en als instrument om verantwoording af te leggen. Naar mijn mening wordt daarbij voorbijgegaan aan de meerwaarde die ‘toetsen en beoordelen’ kan hebben voor de kwaliteit van het onderwijs en voor de ontwikkeling van de leerlingen én leerkrachten/docenten."
"Kwalitatief hoogstaand doelgericht onderwijs – waarbij voorafgaand aan het aanbod de onderwijsdoelen en beoogde opbrengsten worden gespecificeerd – kan niet zonder ‘toetsen en beoordelen’: een onderzoekende houding waarbij leerkrachten/docenten en management zich afvragen of zij de doelen en beoogde opbrengsten van het onderwijs hebben behaald en waarbij ze, met elkaar, kritisch durven kijken naar hun eigen handelen in dit proces, is dan ook cruciaal. Door de leraren(opleiders) en het management van scholen/opleidingen te betrekken bij de onderzoeken die in het lectoraat worden uitgevoerd, hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan zowel de kwaliteit van (het proces van) ‘toetsen en beoordelen’ als aan de professonalisering van de leraren(opleiders) en het management op het gebied van ‘toetsen en beoordelen’."