Lectoraat Lectoraat Naar een Meervoudige Professionaliteit van Leraren

drie studenten krijgen uitleg van student

Docenten moeten veel kunnen. Leerlingen interesseren, een relatie met hen opbouwen, de orde bewaren en kennis overdragen. En dat allemaal tegelijk. Binnen ons lectoraat staat de ‘agency’ van (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal.

Hoe maken we van studenten aan de onderwijsopleidingen enthousiaste docenten met oog voor innovatie? Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Het is slechs een greep uit waar wij ons als lectoraat mee bezighouden. Ons doel: aankomende, beginnende en ervaren leraren ondersteunen bij het zich voortdurend blijven ontwikkelen. Als docent en als professional.   

Expertises en thema's

  • Professionalisering van leraren 
  • Professionalisering van lerarenopleiders  
  • Ontwikkeling onderwijsmaterialen 
  • De rollen van de leraar
  • Stuurkracht van leraren
  • Onderzoek

    Binnen ons lectoraat staat de agency van de leraar centraal. Wij willen leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen. En voeren daarom praktijkgericht onderzoek uit.  
  • Onze kennis

    We timmeren binnen ons lectoraat flink aan de weg om de 'agency' van onze (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal te stellen. 

Het lectoraat in beeld

240604 thumbnail video meervoudige professionaliteit 2020. Helma OolbekkinkBekijk volledige video
Wat doet het lectoraat Naar een meervoudige professionaliteit van leraren?

Nieuws

kind steekt vinger op
drie studenten krijgen uitleg van student
Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink
kaartjes van het Prioriteitenspel
Beeld bij nieuwsbericht whitepaper onderzoek doen stuurkracht van leraren
Nog slagen te maken:Inductie van startende leraar
docent legt uit met wereldkaart
artist-impression van een virus

Lector Helma Oolbekkink

Hoe maak je van scholen een plek waar ook leraren blijven leren? Helma Oolbekkink vindt het intrigerend hoe leraren zich al dan niet blijvend professioneel ontwikkelen. En doet praktijkgericht onderzoek om antwoorden te vinden. 

Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Associate lector Gerda Geerdink

Wat kunnen we doen om de kwaliteit van het opleidingsonderwijs te verbeteren? Daar zoekt Gerda Geerdink graag antwoord op. Samen met haar team doet ze praktijkgericht onderzoek.

Lector Gerda Geerdink

Maak kennis Ons team

Fedor de Beer

Onderzoeker
Fedor de Beer

Edwin Buys

Onderzoeker
Edwin Buijs

Marjoleine Dobbelaer

Onderzoeker

Carlos van Kan

Onderzoeker
Carlos van Kan

Jeroen van der Linden

Onderzoeker
Jeroen van der Linden

Helma Oolbekkink

Lector
Lector Helma Oolbekkink-Marchand

Janneke van der Steen

Onderzoeker
Janneke van der Steen

Harry Stokhof

Onderzoeker
Harry Stokhof

Marijke van Vijfeijken

Onderzoeker
Marijke van Vijfeijken

AcademieEducatie

De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

Docent voor de klas zonder poster

Blijf op de hoogte Abonneer op onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over een projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken