Onderzoek

Wij richten ons op de ontwikkeling van vakmanschap tijdens de beroepsgerichte loopbaan. Hoe ontwikkelen studenten en professionals zich? Hoe zorg je voor een constructieve opbouw van die ontwikkeling? En welke rol spelen individu, werkgever en opleiders daarbij?

Docent overlegt met studenten

Projecten

Studentenwelzijn

Studenten die studiegeluk ervaren, leren beter. In het project Studentenwelzijn onderzoeken we welke mechanismen een rol spelen om studenten gezond, vitaal en gelukkig hun studie te laten doorlopen.

31586 twee studenten en docent met laptop

Gelders MBO

Lesgeven in het mbo vraagt om diverse competenties. Je krijgt als docent te maken met verschillende niveaus, doelgroepen en beroepsopleidingen. Hoe kunnen we de professionalisering van docenten in het mbo versterken? We werken eraan binnen het samenwerkingsverband Gelders mbo.

hbo-ict serverlokaal docent

Werkplekleren

Werkplekleren is een belangrijk onderdeel in al onze opleidingen. In de voltijd opleidingen in de vorm van stages en leerwerkplaatsen, in de deeltijdopleidingen als de werkomgeving die de student meebrengt in het leerproces. Met onze professionele leergemeenschap optimaliseren we het werkplekleren.

jonge mensen overleggen op kantoor

Verbeterde aansluiting mbo-hbo

Jaarlijks valt ongeveer 17% van de mbo-studenten tijdens of gelijk na het eerste jaar op het hbo uit. Ze keren niet terug in het hoger onderwijs. De centrale vraag van dit onderzoeksproject is: hoe kan de doorstroom van mbo naar hbo verbeterd worden?

studeren-op-campus

Strategisch organiseren van werken in de driehoek tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk

Hoe maak je de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld succesvol? En hoe staan wij er in als HAN? Richt je op het organiseren in netwerken is het advies!

Student en docent in gesprek met bedrijf, handen schudden, FEM Employment

Onze focus ligt op

OnderzoeksteamKwaliteit van Leren

Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Wij denken: door anders te kijken naar leren. Zoals hoe, waar en wanneer je leert. En wie daarvoor nodig is. Leren verandert daarmee. Het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werkt aan nieuwe kennis over leren en ontwikkelen. Binnen en buiten de school. Wat werkt wel en wat niet in de onderwijs- en HR-praktijk? Met deze kennis bereiden we onze studenten voor op hun toekomstige beroep. Zodat ze collega’s worden waarop gebouwd kan worden. 

Studenten kiezen en lezen boek

labs en werkplaatsen

We zijn betrokken bij verschillende Labs en Werkplaatsen. Dit zijn fysieke locaties, veelal een wijk- of gezondheidscentrum, waarin studenten, docenten, onderzoekers en professionals betrokken zijn in het interprofessioneel samenwerken, leren en opleiden rondom vraagstukken in de wijk.

samen proberen om tot een oplossing te komen tijdens een MDO