Associate lectoraat Kwaliteiten van Lerarenopleiders

Twee dames lachend mediatheek

Hoe stimuleer je individuele lerarenopleiders en de beroepsgroep om hun kennis en kunde te vergroten? En hoe kan ons lectoraat zelf actief bijdragen aan die kennisontwikkeling? Wij onderzoeken wat er nodig is om de kwaliteit van lerarenopleiders én die van de lerarenopleidingen te bevorderen.

De kwaliteit van lerarenopleiders heeft invloed op de kwaliteit van de toekomstige leraar. En die leraar heeft weer invloed op de kwaliteit van het onderwijs aan leerlingen. De onderwijskwaliteit van lerarenopleiders is dus van het grootste belang. Maar hoe ziet ‘kwaliteit’ er precies uit? En hoe haal je dit in mensen naar boven? Wij zien verschillende hindernissen. Beginnende lerarenopleiders met onvoldoende ervaring bijvoorbeeld. Maar ook: onduidelijkheid over de juiste balans tussen theorie en praktijk. Lerarenopleiders die onvoldoende over onderzoeksvaardigheden beschikken vormen ook een hindernis. 

Expertises van ons lectoraat

  • Opleidingsonderwijs
  • Uitval sociale minderheidsgroepen
  • Optimaal lerende organisaties
  • Samenwerking opleidingen en scholen
  • Focus Fair Health
  • Onderzoek naar Kwaliteit van Lerarenopleiders

    Wij richten ons op de ontwikkeling van vakmanschap tijdens de beroepsgerichte loopbaan. Hoe ontwikkelen studenten en professionals zich? Hoe zorg je voor een constructieve opbouw van die ontwikkeling? En welke rol spelen individu, werkgever en opleiders daarbij?  
  • Wat weten we uit ons onderzoek?

    Resultaten van onze projecten vloeien terug in het onderwijs. We betrekken studenten van verschillende opleidingen bij ons onderzoek.

Nieuws

141443 Docent speelt met leerlingen en speelgoed
363949 Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie
393032 Vakdidactische ontmoeting
33103 Kinderen in de klas met vinger omhoog
363264 kinderen op laptop
259577 Alpo studenten kijken lachend naar laptop
Dag van de LerarenopleiderLerarenopleiders in het zonnetje gezet
363950 Portret Helma Oolbekkink
Lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren helma oolbekkink

Maak kennis Het team van ons lectoraat

Fedor de Beer

Onderzoeker
Fedor de Beer

Edwin Buys

Onderzoeker
Edwin Buijs

Carlos van Kan

Onderzoeker
Carlos van Kan

Marjoleine Dobbelaer

Onderzoeker
289915 Portret foto van Marjoleine Dobbelaer

Kyle van den Langenberg

Onderzoeker
343412 Portret, onderzoek

Jeroen van der Linden

Onderzoeker
Jeroen van der Linden

Katrijn Opstoel

Onderzoeker
343409 Portret, onderzoek

Janneke van der Steen

Onderzoeker
Janneke van der Steen

Harry Stokhof

Onderzoeker
Harry Stokhof

Eline den Tuinder

Onderzoeker
343406 Portret, onderzoek

Marijke van Vijfeijken

Onderzoeker
Marijke van Vijfeijken

OnderzoeksteamKwaliteit van Leren

Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Wij denken: door anders te kijken naar leren. Hoe, waar en wanneer leer je. Wie is daarvoor nodig? Leren verandert daarmee. Het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werkt aan nieuwe kennis over leren en ontwikkelen. Binnen en buiten de school. Wat werkt wel en wat niet in de onderwijs- en HR-praktijk? Met deze kennis bereiden we onze studenten voor op hun toekomstige beroep. Zodat ze collega’s worden waarop gebouwd kan worden. 

Studenten kiezen en lezen boek

AcademieEducatie

De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

Docent voor de klas zonder poster

Blijf op de hoogte Abonneer op onze nieuwsbrief

Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomstkomsten, spellen en handige tools.

Overlegen en samenwerken