Margot Barry
Margot Barry is HAN-docent Ergotherapie. Zij heeft een promotiebeurs voor het praktijkgerichte onderzoek 'Faculty development through workplace learning: Boundary crossing between the practice and education context'. Haar onderzoek heeft betrekking op professionele ontwikkeling van (HAN)-docenten, en de rol die de koppelstructuur en leerwerkplaatsen daarbij spelen. Zij voert dit onderzoek uit bij het Lectoraat Neurorevalidatie, Centre of Expertise Sneller Herstel en het Lectoraat Beroepspedagogiek.
Onderzoeksvraag
Margot Barry heeft als centrale vraag: Hoe bevordert het werken in de 2 contexten (onderwijs en patiëntenzorg) professionalisering van docenten met het oog op zowel de individuele als de organisatiecomponent (faculty development)?
Verweving praktijk, onderwijs, onderzoek
Binnen de koppelstructuur worden docenten ingezet op de werkvloer en professionals van de werkvloer in het onderwijs. Zo ontstaat een verweving van klinische praktijk, onderwijs en onderzoek. Margot besteedt in haar onderzoek zowel aandacht aan de individuele als aan de organisatiecomponent (faculty development). Het onderzoek levert belangrijke informatie op voor het onderwijs en de doorontwikkeling van de integratie onderwijs – werkveld (het werken in de driehoek).
Leerwerkplaatsen
De koppelstructuur en de leerwerkplaatsen Gezondheidscentrum Thermion en ZZG Herstelcentrum zijn belangrijke instrumenten en werkeenheden in het Lectoraat Neurorevalidatie.
Het bijzondere van de leerwerkplaatsen is dat interdisciplinaire zorgverlening aan patiënten met complexe aandoeningen hand in hand gaat met zorgvuldig gepland onderzoek. Dit interdisciplinaire onderzoek wordt uitgevoerd door studenten, professionals, docent-onderzoekers, kenniskringleden en promovendi. Met de instellingen, structuren en leerprincipes/-theorieën die Margot onderzoekt is daarmee tevens de kern van het Centre of Expertise Sneller Herstel vertegenwoordigd.
Margot Barry voert het onderzoek uit in het programma van het Lectoraat Beroepspedagogiek in verbinding met het Lectoraat Neurorevalidatie.
Promotoren
- Prof. dr. Loek Nieuwenhuis, hoogleraar 'Leven lang leren op de werkplek; de docent als professional en participant' aan de Open Universiteit, tevens HAN lector Beroepspedagogiek.
- Prof. dr. Pim Assendelft, hoogleraar Huisartsgeneeskunde – Eerstelijnsgeneeskunde, Radboudumc.