Ontdek de leraar in jou

Wil jij misschien leraar worden in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs of op het mbo? Tijdens de Open Dagen van HAN Academie Educatie kun je meedoen aan de workshops Voor de klas en ontdekken of er een leraar in jou schuilt.

studenten werken aan tafel en docent kijkt mee

Meer over het beroep leraar

Jimmy Deegens is dramadocent op de pabo in Arnhem en geeft de workshop 'Voor de klas' samen met pabostudenten op de Open Dag in Arnhem. “In de voorlichtingen over de opleidingen krijg je van alles te horen over de inhoud van de studie, studiebelasting en andere informatieve zaken. Maar het is ook belangrijk om ook echt even met elkaar in gesprek te gaan over het beroep van leraar. Wat is dat voor een beroep? Wanneer ben je een goede leraar? Wat vind jij belangrijke kwaliteiten van een leraar? Daar gaat deze workshop over.” Je kunt aan de workshop Voor de klas meedoen op de Open Dag van HAN Pabo in Arnhem en van de 2e-graads lerarenopleidingen en de pabo in Nijmegen. Op de Nijmeegse Open Dag is deze workshop er in 2 varianten; één voor studiekiezers die een 2e-graads lerarenopleiding overwegen en één voor studiekiezers die later in het basisonderwijs willen gaan werken.

510385 Portretfoto van dramadocent Pabo Arnhem Jimmy Deegens 2023

Rollenspel

‘Voor de klas’ is een interactieve workshop, waarin studenten de rol van leraar en leerlingen spelen en jij als studiekiezer wordt gevraagd hier op te reflecteren: wat zie je gebeuren?  Welke keuzes maakt deze leraar? Wat is het effect daarvan op de leerlingen? Jimmy Deegens: “Deze werkvorm maakt direct duidelijk dat je als leraar eigenlijk continu keuzes maakt en dat iedere keuze effect heeft op leerlingen. Welke leraar wil jij zijn? De leraar die heel amicaal is met leerlingen en voor wie sfeer het meest relevant is? De leraar die de touwtjes strak in handen heeft en vooral focust op dat wat er geleerd moet worden? Het gaat daarbij niet om goede of foute keuzes, maar wel om jouw manier om in balans voor een groep te staan.” Renée Fleuren geeft de workshop op de Open Dag in Nijmegen: “Deze keuzes maak je in eerste instantie misschien niet, maar het is wel de bedoeling dat je je als leraar bewust wordt van hoe jij voor een groep staat en omgaat in situaties met leerlingen. Het is leuk om te zien hoe snel je daar in leert. Na een rollenspel gaan de deelnemers van deze workshop met elkaar in gesprek over wat ze gezien hebben en geven ‘de leraar’ tips mee. Ze zien vervolgens hun tips terug in aangepast spel én zien het effect van het aangepaste gedrag van de leraar op de leerlingen.”

Welke leraar schuilt er in jou?

Niet voor niets komt in deze workshop ook aan de orde: welke leraar was voor jou een rolmodel en waarom? De eigenschap die jij gewaardeerd hebt in die leraar, is voor jou dus belangrijk. Door daar naar te kijken zet je al het eerste stapje in de ontdekkingstocht welke leraar er in jou schuilt. Jimmy Deegens: “Dat is eigenlijk ook wat centraal staat in het eerste studiejaar; bij de inhoudelijke studieonderdelen, bij onderwijskunde, bij drama en in je stage natuurlijk. Daar kun je tijdens een Open Dag dus al iets van meemaken in de workshop Voor de klas!"

In het 1e jaar van de pabo is de centrale vraag: "kan en wil ik leraar worden?". Deze vraag komt ook steeds weer terug in het eerste jaar (bij de stage ook) en is eigenlijk voorloper van "welke leraar wil jij dan zijn?". Daar komt visie ook om de hoek kijken en dat hoef je in jaar 1 nog niet te weten. Eerst rustig ontdekken of het vak van leraar iets je is. Dat is waar deze workshop dus ook een start mee maakt: "zou het vak van leraar iets voor mij kunnen zijn?".

Kom naar de Open Dag

Wil jij meedoen aan één van de workshops Voor de klas? Kom dan naar de Open Dag: in Arnhem op 25 maart.  Workshop Voor de klas is op Ruitenbergerlaan 27 (lokaal 2.10) van 11.00 tot 11.30 uur.  in Nijmegen op 1 april.  Workshop Voor de klas in het primair onderwijs is op Kapittelweg 35 (lokaal -1.20) van 11.00 tot 11.45 uur; 12.00 tot 12.45 uur; 13.00 tot 13.45 uur. Workshop Voor de klas in het voortgezet onderwijs / mbo is op Kapittelweg 35 (lokaal 4.26) van: 10.00 tot 10.45 uur;  12.00 tot 12.45 uur; 13.00 tot 13.45 uur.  Voor de pabo in Nijmegen wordt de workshop verzorgd door Renée Fleuren en voor de 2e-graads lerarenopleidingen door Jos Trimpe. Spreek ze gerust aan voor meer informatie.

f76195c0-0ce5-11ee-9582-02565807075b vier studenten lachend in de klas
draw-cta-title