Online Health event, over het verkleinen van gezondheidsverschillen

Health vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN

Je hoort steeds meer over gezondheidsverschillen tussen arm en rijk. De HAN werkt mee aan oplossingen. Wil je hier meer van weten of eraan bijdragen? Kom naar ons online event op donderdagmiddag 17 juni. Het programma biedt voor ieder wat wils: studenten, professionals en collega's.

De kans bestaat dat gezondheidsverschillen tussen arm en rijk of hoger en lager opgeleiden steeds groter worden. Een oplossing vinden is niet eenvoudig omdat allerlei factoren meespelen. Waar je opgroeit, woont en werkt; het maakt allemaal uit. De HAN werkt aan het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen samen met docenten, onderzoekers, studenten en professionals.

Het online Health event op donderdagmiddag 17 juni gaat over onze aanpak in verschillende domeinen. Laat je inspireren, leer van onze experts en praat mee.

• 13.00 – 13.30 Aftrap en inleiding 'Samen gezondheidsverschillen verkleinen'
  • 13.45 – 14.45 Breakouts (ronde 1)
  • 15.00 – 16.00 Breakouts (ronde 2)
  • 16.15 – 17.00 Talkshow ‘Hoe leiden we professionals op die het verschil kunnen maken?’
fee06178-0cef-11ee-8d76-02565807075b Illustratie focus Health

Breakouts

Onderstaande breakouts vinden 2 keer plaats; ronde 1 en 2 zijn hetzelfde. Tijdens het online event kies je welke breakout(s) je gaat volgen. Tussen de onderdelen door valt er ook van alles te beleven.

Graag wel even aanmelden als je het online event wil bijwonen.

Leefomgeving

Gezonde Leefplekmeter: hoe gezond is jouw woonomgeving?

De plek waar je woont bepaalt mede hoe gezond je bent. Onder de rook van Tata Steel in IJmuiden is het minder gezond dan in het groen van de Veluwe. Om wijken en buurten gezonder te maken is inzicht in de ‘gezondheid’ van de leefomgeving van belang. Hoe werkt dit? Na deze interactieve workshop weet je meer. Tevens help je de onderzoekers verder met hun onderzoek.

• Dr. Koen Dortmans, senior onderzoeker Academie Mens en Maatschappij
  • Dr. Korrie Melis, senior onderzoeker Academie Mens en Maatschappij

Meer over Gezonde Leefplekmeter

Armoede

Hoe je armoede doorbreekt

Deze zomer verschijnt het boek ‘Hoe je armoede doorbreekt. Auteurs Jeroen Otten en Jessica van Hinthem lichten toe hoe het boek is ontstaan en waarom. In gesprek met de deelnemers wordt de essentie van het boek overgedragen: armoede gaat ons allemaal aan, kom in actie! Zowel het boek als de workshop geven handvatten bij wat jij aan armoede kunt doen.

• Jeroen Otten, auteur van het boek en docent bij de opleiding Social Work
  • Jessica van Hinthem heeft ervaringskennis op het gebied van armoede, is initiatiefnemer van het Nijmeegse beleefhuis en auteur van het boek

Ook aanwezig:

• Paul van der Lecq, hoofddocent filosofie en morele economie en auteur van het boek
  • Carinda Jansen, docentonderzoeker bij het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en auteur van het boek

Meer over het boek

Wonen

Gezond oud in de Wijk

Dat de woonomgeving van invloed is op gezondheidsverschillen is al langer bekend. Dus hoe mooi zou het zijn als de woonomgeving van laagopgeleide ouderen, of ouderen met een laag inkomen een positieve bijdrage kan leveren aan hun gezondheid? In deze workshop gaan we samen met de deelnemers op zoek naar welke ruimtelijke factoren in de wijk of buurt van deze groep ouderen hiervoor bepalend zijn.

• Ivo Maathuis, onderzoeker Lectoraat Architecture in Health

Meer over de empathische woonomgeving

Communicatie

Helder taalgebruik

Hoe pas je als zorgverlener je taalgebruik aan? Onderzoekers van de HAN deden onderzoek naar het effect van taal van de fysiotherapeut op de verwachting van de patiënt. Ze maakten onderscheid tussen patiënten met een hoge en een lage sociaaleconomische status. Daarop ontwikkelden ze een training voor zorgverleners: in deze breakout delen ze de inzichten.

Door:

• Wim van Lankveld, psycholoog en onderzoeker Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen
  • Ellis van der Scheer, fysiotherapeut en fysiotherapiewetenschapper Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen

Meer over dit onderzoek

Gelijke kansen: Sociale rechtvaardigheid en differentiatie in de klas

Wat vinden leraren in het basisonderwijs een ‘eerlijke’ manier om hun aandacht en ondersteuning te verdelen? Doen leraren ook wat zij willen doen? De praktijk en de opvattingen worden in het licht van rechtvaardigheidsprincipes en gelijke onderwijskansen besproken. Als deelnemer krijg je een ethisch dilemma voorgelegd dat genoeg voeding geeft voor discussie.

• Marijke van Vijfeijken, senior onderzoeker Academie Educatie

Meer over dit onderzoek

Praat mee

Talkshow

‘Hoe leiden we professionals op die het verschil kunnen maken?’

De HAN wil met onderwijs en onderzoek bijdragen aan het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Tijdens de talkshow zoomen we in op het onderwijs: hoe leveren we professionals af die een bijdrage leveren aan dit belangrijke maatschappelijke vraagstuk? Praat vooral mee via de chat.

Vragen?

Heb je vragen? Mail naar health@han.n