Studenten maken Podcast over pedagogische vraagstukken
In het eerste jaar Pedagogiek hebben studenten 140 vrije ruimte uren om te besteden aan kennis en vaardigheden naar eigen keuze. Studenten Tara, Lieke, Jolien en Iris kozen ervoor om een podcast te maken rondom diverse Pedagogische vraagstukken. Hierin bespreken ze op luchtige wijze onder andere genderneutraal opvoeden, seksuele acceptatie en de prepuberteit.

Het was Pedagogiekstudent Tara die op het idee kwam om een podcast te maken: “We wilden graag iets anders en uitdagends doen, wat je normaal gesproken niet voor vrije uren zou kiezen. Een podcast maken was nieuw voor ons allemaal. Daarnaast was het voor onszelf ook handig dat we hierbij veel theorie konden bespreken die we in de lessen hadden gekregen. Als extra pluspunt is het gewoon erg leuk dat we elkaar als studenten beter hebben leren kennen.” De podcast heeft de naam ‘Pedagogiek Rond de Tafel’ gekregen.
Uitdagend, inspirerend en verdiepend
Het eerste doel van de studenten was dus om de vrije uren op een leuke manier in te vullen. Lieke: “Gaandeweg wilden we zelf ook steeds meer lezen over de onderwerpen die we kozen. Via de podcast verdiepen we ons nog meer in pedagogische vraagstukken die wij interessant vinden.” De onderwerpen zijn geïnspireerd op eigen situaties van de studenten en actualiteiten. De omstreden film Cuties was bijvoorbeeld afgelopen najaar veel in het nieuws. De film geeft een inkijk in het leven van een Islamitisch 11-jarig meisje. Hoe gaat ze om met haar geloof, haar weg naar volwassenheid en de verleidingen van internet?
Foto: Studenten Iris, Jolien, Tara en Lieke

Luisteren naar elkaars mening
In hun eerste podcast praten Tara, Lieke, Jolien en Iris over de film. Ze bespreken bijvoorbeeld wat ze weten en onderzocht hebben over de Islamitische cultuur, over de pre-puberteit en over de rol van social media. “Social media kan je zien als één van de nieuwe opvoedmilieus. Kinderen brengen er ontzettend veel tijd door. 11-jarigen zijn op zoek naar hun eigen identiteit. Dat moet wel op een veilige manier gebeuren. Als ouder moet je in mijn ogen dus zicht hebben op hoe je kind social media gebruikt”, vertelt Iris in deze podcast.
De studenten pakken het maken van de podcast professioneel aan. Ze leiden het onderwerp in, delen hun opgedane kennis in de vorm van leuke weetjes, stellen quiz-vragen en hebben zelfs een eigen jingle aan het begin die steeds beter wordt. Daarnaast delen ze over alle onderwerpen hun eigen mening en luisteren naar die van elkaar
Over de vrije uren
Ook WEP-docent Marianne Luitjes is positief over de Podcast. “Als pedagoog is het belangrijk om vanuit je eigen perspectief naar situaties te kijken, maar óók vanuit het perspectief van anderen. Dat is ook precies wat de studenten doen in deze podcasts. Bovendien verdiepen ze zich in pedagogische onderwerpen die zij interessant vinden en daar zijn de vrije uren voor bedoeld.” Andere studenten vullen hun vrije uren bijvoorbeeld in door mee te werken aan een maatjesproject, een kindervakantiekamp of door het volgen van lezingen. Op dit moment mogen de eerstejaars studenten 140 vrije uren inzetten. Dat is goed voor 5 ECTS studiepunten van de 60 ECTS studiepunten die de studenten in jaar 1 kunnen halen.
Medestudenten meteen geholpen
“De Podcast luisteren van Pedagogiek om de tafel, is voor andere studenten ook een manier om vrije uren in te zetten”, vertelt Jolien trots. “We krijgen van onze klasgenoten en docenten enthousiaste reacties. Ze geven aan dat ze de sfeer prettig vinden, blij zijn met de invulling van hun vrije uren en ze vinden het ook interessant om onze ervaringen en meningen te horen over de verschillende onderwerpen.”
Benieuwd naar de Podcast?
Beluister op Spotify de Podcast Pedagogiek Rond de Tafel. Binnenkort komt het onderwerp ‘online onderwijs en de gevolgen’ aan bod. De Podcast heeft zelfs een begin-jingle… Die zal dan vast nog beter klinken! We zijn trots op onze studenten Lieke, Tara, Jolien en Iris!
Meer weten over Pedagogiek op de HAN?
Neem dan een kijkje op de website of op het Instagramkanaal van HAN Pedagogiek