Installatie Ronald Tuninga als lector International Business

Wat zijn de belangrijkste trends in de wereldeconomie en hun impact op het internationale bedrijfsleven, onderwijs en onderzoek? Deze vraag stond centraal in de inaugurele lezing “The Future of International Business: Bridging Practice, Education, and Research” door Ronald Tuninga. Hij is op 24 juni geïnstalleerd als lector International Business.

302392 Op 24 juni is Ronald Tuninga geïnstalleerd als lector International Business

Arjan Keunen, academiedirecteur International School of Business, opende de middag. Daarna installeerde Bridget Kievits, lid College van Bestuur HAN, Ronald Tuninga. Tijdens de inspirerende middag kregen aanwezigen een beeld van waar International Business zich mee bezighoudt en wat International Business betekent binnen de HAN.

Intreerede The Future of International Business

Zijn intreerede begon Ronald Tuninga met een introductie over wat International Business inhoudt en wat er op het moment speelt op dit gebied. Dit is essentieel om over trends te kunnen spreken en ze te begrijpen.

Hoewel Ronald Tuninga veel meer trends had kunnen uitkiezen en belichten in zijn lezing, legde hij de nadruk op 5 trends:

  • Klimaatverandering, CO2-reductie en de energietransitie, duurzame samenleving
  • Technologische verandering: digitale transformatie, kunstmatige intelligentie en robotica, communicatie en technologie
  • Multi- en transculturisme, inclusiviteit en verantwoordelijkheid
  • Van globalisering naar regionalisme
  • Veranderingen in de wereldwijde demografie en de impact op de vraagzijde

Problemen omdraaien tot iets positiefs, creatief denken en kansen zien.

Interviews in internationaal perspectief

Na de inaugurele lezing volgden 4 interviews. Ontwikkelingen in de internationale zakenwereld werden hierin gekoppeld aan het onderzoek van het Center of International Business Research.

Thema's die centraal stonden, waren wereldburgerschap, de toekomst van International Business-onderwijs, 'glocal' business en cocreatie op het gebied van duurzaamheid.

Bijzonder was dat hiervoor niet alleen HAN-collega's en een student in Arnhem aanschoven, maar ook internationale gasten spraken. Via een liveverbinding waren sprekers uit Amerika, Ghana en Hongarije online te gast.

302393 Installatie Ronald Tuninga op 24 juni door Bridget Kievits
Installatie Ronald Tuninga, foto's door Rob Gieling

Omgaan met een veranderende wereld

De installatie vond zowel op locatie in Arnhem als digitaal plaats. Deze hybride vorm was voorafgaand aan de coronacrisis niet voor te stellen, maar is een goed voorbeeld van creatief denken.

Door de Corona-pandemie en andere veranderingen in onze omgeving verandert de wereld steeds sneller. Deze veranderingen hebben een enorme impact op regionale en (inter)nationale bedrijven en hun klanten. Verstoringen in internationale bevoorrading bijvoorbeeld, hebben een problematisch effect op de samenwerking tussen producenten, winkeliers en klanten.

Lector Ronald Tuninga

Prof. dr. Ronald S.J. Tuninga is lector in International Business aan de HAN en voorzitter van het Center of International Business Research. Hij is voormalig vicerector en directeur van de Business School van Kingston University London. Professor Tuninga heeft colleges geven in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië, het Midden-Oosten en Afrika.

Zijn onderzoeksinteresses zijn: 

  • International Marketing,
  • Internationalization of Services,
  • Sustainable International Business,
  • International Readiness and Performance of SMEs en
  • International Entrepreneurship. 

Center of International Business Research

De focus van het Center of International Business Research (CIBR) is het internationaal zakendoen en wereldburgerschap ten bate van de Euregio Arnhem en Nijmegen. De 3 belangrijkste aandachtsgebieden van de HAN, Slim, Schoon en Sociaal, worden door CIBR vertaald als Innovative, Sustainable and TransCultural. "Dit zijn 3 van de belangrijkste internationale aspecten van het wereldburgerschap die een integraal onderdeel van al ons onderzoek vormen."

Het CIBR staat voor praktisch onderzoek dat bijdraagt aan de lokale zakenwereld en de wereldburgers van de toekomst. Het centrale thema van dit praktijkgerichte onderzoek is begrip en ontwikkeling verschaffen aan studenten, professionals en bedrijven in een veranderlijke digitale wereld, zodat zij klaar zijn voor de internationale zakenwereld.