6 tips: zó kom je de coronacrisis veerkrachtiger door

De coronacrisis treft iedereen. Ook studenten hebben het zwaar. Je sociale leven staat op een laag pitje, het onderwijs ziet er anders uit, misschien kun je niet naar je werk en stappen zit er al helemaal niet in. Hoe kom je die pandemie nu door zonder al te veel kleerscheuren? “Werk aan je veerkracht”, zegt associate lector (en ergotherapeut van oorsprong) Esther Steultjens.

Studenten in collegezaal met mondkapjes op. Covid19. Corona

Corona: omgaan met beperkingen

Esther Steultjens kijkt gefascineerd naar de gevolgen van de coronacrisis, als ergotherapeut met een specialisatie in neurorevalidatie. Ze geeft 6 tips om jouw veerkracht in de coronacrisis te vergroten.

Tip 1: Doe dingen waar je blij van wordt

Sta elke dag even stil bij de vragen: ‘wat is voor mij belangrijk?’ en ‘waar word ik vrolijk van?’. Natuurlijk kun je nu niet naar een festival of borrelen met vrienden. Zoek daarom naar haalbare alternatieven, zoals beelden van festivals terugkijken of een online borrel organiseren. Esther: “Vanuit de ergotherapie is veel onderzoek gedaan naar de invloed van betekenisvolle activiteiten. Als je doet wat voor jou betekenisvol is, draagt dat bij aan jouw geluk.”

Tip 2: Boost je energie

Met korte energieboosters (bron: Ergo Praxis) kun je jezelf snel even oppeppen. Bijvoorbeeld: rek je 20 seconden lang uitgebreid uit. Het is bewezen dat je je daarna beter voelt. Andere energieboosters? Een ander met aandacht aankijken en bewust contact maken, een vriend opbellen voor een gesprekje of iemand (binnen je huishouden) een knuffel geven. 

Tip 3: Zorg voor jezelf

Het is goed om vast te houden aan routines. Sta bijvoorbeeld iedere dag rond dezelfde tijd op. Eet gezond en op normale tijden. Zorg dat je bezig blijft, zodat je aan het eind van de dag een voldaan gevoel hebt. Maak ook in je studentenkamer onderscheid tussen studie en privé, bijvoorbeeld door voor beide een apart plekje in te richten. Heb je die ruimte niet? Haal dan een voorwerp dat bij de studie hoort uit het zicht en zet er een privévoorwerp voor in de plaats. Zo kun je bewust dingen afsluiten.

Tip 4: Blijf ‘socially connected’

Als student ben je gewend om online te zijn. Via Instagram, Facebook, Whatsapp en andere apps blijf je op de hoogte van wat bekenden meemaken. Dat vervangt niet al het contact, maar wel een deel. Behoefte aan een écht gesprek? Maak eens een wandeling samen met iemand, op gepaste afstand.   

Studenten buiten op bankje met mondkapjes op. Social distancing. Anderhalve meter. Covid19. Corona.

Tip 5: Maak plannen

Niemand kan in de toekomst kijken. Daar kun je over piekeren, maar je kunt het ook naast je neerleggen. Je hebt er toch geen invloed op. Wat je wel kunt doen, is nadenken over jouw eigen toekomst. Waar kijk je naar uit? Wat wil je graag meemaken en bereiken? Zet een stip op de horizon en fantaseer erop los.

Tip 6: Oefen je vakkennis

Als toekomstig paramedicus ga je straks veel met mensen werken. Empathie en sociale vaardigheden zijn daarbij belangrijk. En op wie kun je dat nu beter oefenen dan je medestudenten? Ergotherapeuten kunnen elkaar creatieve oplossingen voor dagelijkse activiteiten bieden, fysiotherapeuten kunnen online beweeggroepjes opstarten en logopedisten kunnen nadenken over communicatiealternatieven. Denk ook interdisciplinair en zoek eens contact met iemand van een andere opleiding.

“Vanuit ons vakgebied is deze tijd heel interessant. Ergotherapie gaat namelijk over het omgaan met dagelijkse activiteiten en de problemen die mensen daarin tegenkomen. Dingen die je dagelijks deed, kunnen niet meer. Dat is nu ook het geval door de pandemie.”

Academie Paramedische Studies

Bij de Academie Paramedische Studies werken studenten en medewerkers aan gezondheid en participatie. Eén van thema's binnen de academie is revalidatie. Benieuwd naar de andere thema's en de doelen van de academie? Kapittelweg 33

Kapittelweg 33