'Werkgevers vaak te afwachtend bij psychische klachten werknemers'

Werkgevers zijn vaak te afwachtend, als het gaat om psychische klachten van werknemers. Dat vindt dr. Shirley Oomens, bijzonder lector Arbeidsdeskundigheid bij de HAN. Zij reageert op een recent verschenen rapport van de Inspectie SZW over ziekteverzuim. 'Door te afwachtend te zijn worden kansen voor tijdige werkhervatting gemist en worden gevallen vaak gemedicaliseerd, terwijl dat helemaal niet hoeft.'

studenten overleggen met laptop

Claimbeoordeling WIA bij psychische problematiek

Voor Shirley Oomens kent het onderzoeksrapport Claimbeoordeling WIA bij psychische problematiek van de Inspectie SWZ geen verassingen. Ze is als lector Arbeidsdeskundigheid verbonden aan de HAN en doet al een aantal jaar onderzoek naar de werkhervatting van werknemers met psychische klachten.

Zo is zij betrokken bij een promotieonderzoek naar de re-integratieverplichting van werkgevers bij ziekteverzuim. 'Werkgevers wachten wat de huisarts of bedrijfsarts van de werknemer zegt. Maar op die manier worden kansen voor tijdige werkhervatting gemist en worden gevallen vaak gemedicaliseerd, terwijl dat helemaal niet hoeft', zegt Oomens.

'Psychische problemen kunnen bijvoorbeeld op het werk ontstaan. Een werkgever kan in een goed gesprek met de werknemer uitzoeken hoe de problemen op het werk op te lossen zijn. En als je die niet kan oplossen, kan je zoeken naar een manier waarop de werknemer minder last heeft van die factoren.'

Goed verzuimmanagement

Volgens Oomens is voor goed verzuimmanagement door werkgevers het gesprek aangaan dus een sleutelwoord. Ook voor werkgevers die moeite hebben met het herkennen van psychische problemen.

'Soms zie je dat een werknemer prikkelbaar of anders reageert,' zegt ze in een artikel op de site van Werk & veiligheid. 'Open het gesprek dan vanuit jezelf: ik zie dat je jezelf niet bent en ik maak me zorgen om je; kan ik iets voor je doen? Soms zijn werkgevers bang om hiermee een ethische grens over te gaan, al helemaal als de oorzaak van de klachten in de persoonlijke sfeer van de werknemer zit.'

Toch is het volgens Oomens verstandig om hierin als werkgever proactief te blijven, omdat werknemers hier uiteindelijk veel aan kunnen hebben Al was het maar omdat ze hierdoor misschien aan het werk blijven en langdurig ziekteverzuim voorkomen kan worden. ‘'Dat is vooral voor mensen met psychische problemen erg fijn. Zij hebben de structuur nodig die het werk hen biedt.'

Bron: Werk & Veiligheid