Tips voor toetsen op afstand in hbo en wo
Corona heeft studenten letterlijk op afstand gezet: hun onderwijs verloopt volledig via internet. Ook de toetsing moet zo veel als mogelijk doorgaan, maar hoe? Het kersverse online platform van netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o blijkt een populaire bron van informatie. De teller stond binnen een week op ruim 300 leden.

Er valt weinig te kiezen op dit moment: toetsen op afstand is de enige optie. Maar niemand weet precies hoe. En toch moeten er richtlijnen opgesteld worden. Veel hbo’s en universiteiten zijn op zoek naar voorbeelden en melden zich daarom bij het netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o. De mailbox van coördinator Tamara van Schilt-Mol (Associate Lector Toetsen en Beoordelen bij de HAN) ontploft dagelijks. “Maar ook ik heb geen pasklare antwoorden.”
Zeer diverse informatie
Van Schilt besloot de teamsite van het netwerk open te stellen voor alle onderwijsprofessionals die informatie zoeken of willen delen. “Je vindt er nu bijvoorbeeld praktische protocollen, beslisbomen, handreikingen voor alternatieve toetsvormen, interessante literatuur en documenten voor besluitvorming. Maar net zo goed voorbeelden van ‘oude’ toetsen die vertaald zijn naar een digitale variant. Daarnaast ook tips over veilige toetsapplicaties en mogelijkheden om digitaal te ‘surveilleren’. Het aanbod groeit elke dag: mensen delen zonder terughoudendheid!”
Doelgroep breidt uit
Het platform is bedoeld voor hbo en wo - de doelgroep van het netwerk - maar inmiddels hebben zich ook mbo’s en vo-scholen aangemeld. Dat verbaast Van Schilt niet: “Alle onderwijsinstellingen staan voor dezelfde, grote klus. Hun context verschilt, dus oplossingen zijn niet een-op-een te kopiëren, maar vaak wel nuttig om op voort te borduren.”
Bekijk het praktisch handvat bij omzetten van toetsen.
Rol onderzoekers
Onderzoekers Marjoleine Dobbelaer en Edwin Buijs van Kenniscentrum Kwaliteit van Leren (HAN) treden samen met Van Schilt en Désirée Joosten-ten Brinke (lector Technology Enhanced Assessment bij Fontys) op als moderator. Van Schilt: “Iedereen mag via het platform bijdragen, maar dat gebeurt niet altijd in de goede map. Dus dat werken we zo nodig even bij.”
De 4 moderators bekijken bovendien of er algemene lijnen te vinden zijn in de beslisbomen, handreikingen, adviezen en protocollen. Van Schilt: “Zo kunnen we leren van wat er nu gebeurt. We zien in ieder geval dat veel opleidingen nu vanuit het hele toetsprogramma naar toetsen kijken. Soms komen ze dan tot de ontdekking dat een toets eigenlijk niet cruciaal is voor het beroep waarvoor wordt opgeleid. En daarnaast zien we dat allerlei interessante alternatieve toetsvormen worden ontwikkeld, die we ook ‘post-corona’ zouden willen behouden.”

Tamara van Schilt-Mol is associate lector Toetsen en beoordelen bij HAN Kenniscentrum Kwaliteit van Leren. Daarnaast is ze coördinator van netwerk Toetsbekwaamheid h(b)o. Via de teamsite van het netwerk kun je informatie vinden en delen over online toetsing. Aanmelden is eenvoudig: stuur een mailtje naar toetsbekwaamheid@han.nl.