Multidisciplinair HAN-team ontwikkelt combi-voertuig fiets en auto

Een multidisciplinair onderzoeksteam wil op initiatief van HAN Automotive Research in Arnhem een voertuig op de markt brengen dat de positieve eigenschappen van een fiets en een auto combineert. Het moet lichter, kleiner en gestroomlijnder worden dan de (elektrische) vervoersmiddelen die al bestaan.

Drie studenten werken aan project

Ontzettend veel interessant werk voor studenten

Vanuit HAN Automotive Research beschikt men over een speciaal team met mensen van 6 verschillende afdelingen van de school, dat onderzoek doet naar de vraag naar een zogenaamd Licht Elektrisch Voertuig (LEV). Daar zijn grofweg 2 redenen voor:

  • De onderzoekers en docenten zien ‘ontzettend veel interessant werk’ voor studenten in het project
  • De onderzoekers en docenten zijn het erover eens dat er veel minder energie kan worden verbruikt op de weg

Meer zuinige wagens op de weg

'Menigeen rijdt nu in een auto van 1.200 kilo om een mens van 80 kilo te vervoeren. Dat is natuurlijk krankzinnig', zegt docent-onderzoeker Wijnand Zwart. Zelf rijdt hij dagelijks in een soort zuinige, gestroomlijnde driewieler die op de snelweg een snelheid van 140 kilometer per uur kan halen. Het verbruik van zijn zelfgemaakte wagen bedraagt 1 liter op 50 kilometer.

De onderzoekers van de HAN verwachten dat in de komende jaren veel meer vergelijkbare voertuigen in het straatbeeld voorkomen. 'Daar willen wij bij zijn', meldt Toin Peters, een van de initiatiefnemers en onderzoeker. Het doel is dat binnen nu en 5 jaar een 1e voertuig van de HAN in de verkoop kan.

Combinatie van fiets en auto

Hoe de LEV’s er precies gaan uitzien, is nog onduidelijk. De HAN analyseert momenteel de plussen en minnen van alle bestaande voertuigen die op een combinatie van een fiets en een auto lijken. De resultaten worden gebruikt voor de LEV’s die de hogeschool wil ontwikkelen. 'Je zou kunnen denken aan een auto waarbij je door mee te trappen de snelheid reguleert.'

Toin Peters denkt dat een LEV aantrekkelijk kan zijn voor mensen die elke dag 40 kilometer alleen rijden voor hun werk of voor gezinnen die 2 auto’s hebben. 'Zij kunnen straks kiezen voor een veel zuiniger en dus goedkoper alternatief.'

Maar elektrische auto’s zijn nu nog te duur voor de meeste mensen, beseffen de onderzoekers van de HAN. Volgens hen heeft dat voor een groot deel te maken met 'grote, overbodige batterijen' in wagens als Tesla. Omdat de voertuigen die zij willen maken veel minder gewicht en luchtweerstand hebben, is minder energie nodig voor vergelijkbare prestaties. 'Dat betekent ook dat je een minder grote accu nodig hebt', vertelt Peters. 'Wanneer je de batterijen in een auto 4 keer zo klein kunt maken, kunnen de kosten ook 4 keer zo laag zijn.'

Studenten profiteren van hele proces

De HAN hoopt in mei 2019 de 1e resultaten van het onderzoek te kunnen presenteren. Vervolgens is het de bedoeling regionale bedrijven uit onder meer de fiets- en auto-industrie te binden. Gesprekken worden al gevoerd.

Welke rol de HAN bij de productie moet spelen, is nog onduidelijk. 'Winst is voor ons niet belangrijk, wel dat onze studenten van bijvoorbeeld de opleiding Automotive kunnen profiteren van het hele proces.'

Bron: De Gelderlander