Trolley 2.0 voordeligste elektrische oplossing voor Rijnlijn

Recent hebben Iwan Bochove en Abhishek Tomar namens het Lectoraat HAN Automotive Research, bijgedragen aan Trolley 2.0, een onderzoek van de Gemeentes Arnhem en Renkum in samenwerking met Hermes, KiepeElectric en HAN naar de nieuwe snelle elektrische busverbinding tussen Arnhem en Ede.

Trolleybus Arnhem

Elektrische varianten

In het onderzoek zijn 5 elektrische varianten onderzocht: gewone batterijbussen die op de remise moeten worden opgeladen, met en zonder extra laadpunten onderweg en Trolley 2.0 bussen, eventueel in combinatie met extra laadpunten onderweg.

Voordeligste optie

De trolley kwam als meest voordelige oplossing uit de bus. Elektrische bussen moeten onderweg laden. In die tijd kunnen ze niet rijden, zodat er extra bussen nodig zijn. Ook is het vervangen van de batterijpakketten in een elektrische bus aanmerkelijk duurder dan voor de Trolley 2.0 bus. Zelfs mét aanleggen van extra bovenleiding blijft de Trolley 2.0 de voordeligste optie.

Schoon zonder lange laadtijd

Gedeputeerde Jan van der Meer van de provincie Gelderland is enthousiast over de Trolley 2.0 variant. "Mooi om te zien dat dit icoon in een innovatieve variant een voordelige bus is, die zowel schoon is én niet lang hoeft te laden! We nemen dit alternatief mee in het vervolgonderzoek voor hoogwaardig openbaar vervoer in de regio Arnhem en Nijmegen. Dat onderzoek brengt niet alleen kansen en mogelijkheden in beeld, maar ook de noodzakelijke voorwaarden."

Bron: Gemeente Arnhem

Trolley 2.0 beeldmerk