Gratis wetenschappelijk onderbouwd onderwijsadvies via de Kennisrotonde

De Kennisrotonde biedt een loket voor snelle en theoretische onderbouwde beantwoording van vragen uit de onderwijspraktijk. Zo kunnen (toekomstige) leraren snel aan de slag met actuele kennis over onderwerpen waar zij in de praktijk mee te maken hebben. Onderzoekers van de HAN werken als kennismakelaar mee aan het beantwoorden van de gestelde vragen. Ter inspiratie, lering en vermaak 3 voorbeelden van vragen die onze ‘kennismakelaars’ onlangs hebben beantwoord.

lectoraat kwaliteiten van lerarenopleiders gerda geerdink

Kennis is macht. Daarom vertellen onze kennismakelaars Gerda Geerdink, Carolien van Rens en Femke Timmermans vandaag meer over de Kennisrotonde tijdens de Educatieconferentie Samen opleiden vanuit nieuwsgierigheid. 

1 | Tabletgebruik in de klas: wat is slim?

Kennismakelaar Carolien van Rens: Uit een recente peiling van Kennisnet blijkt dat het gebruik van tablets in het Nederlandse onderwijs blijft groeien. Wetenschappelijk onderzoek naar tabletgebruik in het onderwijs is echter schaars en focust niet op de mogelijk schadelijke fysieke gevolgen voor (jonge) kinderen. Dit heeft in het publieke debat wel de aandacht. Welke ergonomische aanbevelingen zijn ook voor tabletgebruik in onderwijs van belang?

Lees verder op de Kennisrotonde

2 | Werken met hoogbegaafde leerlingen: wat is effectief?

Kennismakelaar Gerda Geerdink: Hoogbegaafdheid is geen statisch gegeven. Wat aangeboren is, moet zich kunnen ontwikkelen. Dat vraagt om extra of andere aandacht in de klas. Uit onderzoek blijkt dat apart groeperen van deze leerlingen, in een zogenaamde plusklas bijvoorbeeld, niet zomaar positief uitpakt. Leerlingen hebben enkel baat bij apart groeperen als inhoud en instructie aansluiten bij het niveau en de leer- en ontwikkelbehoefte van ieder kind. Dat geldt overigens voor alle leerlingen. Wil je meer aanbevelingen voor de praktijk?

Lees het antwoord op de Kennisrotonde

3 | Duo-banen in het onderwijs: wanneer werkt het?

Kennismakelaar Femke Timmermans: In het onderwijs is veel ervaring opgedaan met duobanen waarbij 2 werknemers samen 1 voltijdfunctie invullen. Soms zijn beide werknemers verantwoordelijk voor alle taken, soms worden verantwoordelijkheden verdeeld. In het onderwijs gaat het dan bijvoorbeeld om de verdeling van werkdagen of vakken. Wil je weten wat zo’n baan tot een succes kan maken en welke factoren hierin een rol spelen?

Lees verder op de Kennisrotonde

Over de Kennisrotonde

Associate lector Gerda Geerdink: ‘De Kennisrotonde is meer dan alleen een vraagbaak voor (toekomstige) leraren, lerarenopleiders, schoolleiders en -begeleiders. Door de vragen en antwoorden digitaal te verzamelen ontstaat een actuele kennisbank die toegankelijk is voor álle onderwijsprofessionals in Nederland. Daar werkt ons kenniscentrum graag aan mee’.

Meer weten of zelf een vraag stellen?

Werk je (straks) in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of (v)mbo? En heb je een onderwijsvraag waar je graag een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op wilt hebben? Stel dan je vraag bij de Kennisrotonde van de NRO. Of meld je aan voor hun nieuwsbrief.