Internationale visitatie Automotive Research
26 april 2010De onderzoekseenheid Automotive Research van de HAN is vorige week bezocht door een externe, internationale evaluatiecommissie.
Lees verderDe onderzoekseenheid Automotive Research van de HAN is vorige week bezocht door een externe, internationale evaluatiecommissie.
Lees verderMijn weken bestaan uit het vormgeven van "de blend", optimaliseren van leeruitkomsten en het nadenken over de rol en invulling van werkplekleren. Deze maandag begin ik met een gesprek over werkplekleren en op advies kijk ik de entreerede van lector beroepspedagogiek Loek Nieuwenhuis. De entreerede zet me aan het denken over de vraag of we in de deeltijd wel opleiden tot startbekwaam of misschien toch wel tot vakbekwaam en dat dan de rol van de werkplek anders is/wordt/kan... mijmerend spoed ik door het i/o gebouw naar de “rondetafelbijeenkomst beoordelen van het werkplekleren”.
Lees verderIn het rapport van de Commissie Veerman wordt een lans gebroken voor specialisatie en profilering in het hoger onderwijs. College van Bestuur-voorzitter Ron Bormans heeft bij eerdere gelegenheden al uiteengezet waarom hij dat belangrijk vindt. In dit interview doet hij nog eens duidelijk uit de doeken waarom profilering een goede zaak is voor alle betrokkenen, van studenten en docenten aan de HAN tot de ons omringende regio en het afnemende veld.
Lees verderWij, twee, nog steeds optimistische en idealistische onderwijsmensen van dik 60+, richten ons in deze tekst speciaal tot jullie (toekomstige) hbo-studenten. Wij willen jullie namelijk uitnodigen om (jullie) positie in te nemen, om ook de samenwerking met docenten en werkveld werkelijk op te pakken om daarmee het onderwijs echt van binnenuit en samen te verbeteren. Wij hebben al een heel onderwijsleven achter ons, hebben met veel onderwijsvernieuwingen meegedaan, hebben telkens weer de hoop gehad dat er nu eindelijk eens iets wezenlijks zou veranderen en verbeteren en constateren nu dat wij het belangrijkste wat we hadden moeten doen, nagelaten hebben: jullie echt serieus nemen! Daarom deze uitnodiging.
Lees verder‘Studenten moeten worden voorbereid op een toekomst die wij nog niet kennen’, zei Ron Bormans onlangs op een conferentie over de circulaire economie in het hbo. We leven in een kantelperiode, er is veel onzekerheid, de toekomst is onzeker. Is ethiek te combineren met economisch onderwijs? We moeten van lineair naar circulair denken, wat is dan de didactiek en pedagogiek om deze transitie te bewerkstellingen?
Lees verderVerslag van de etalagebijeenkomst op 15 maart 2012 over 'Kernreflectie'. Henk Boer, docent Pedagogiek bij de Pabo in Arnhem, deelde zijn ervaringen met het model kernreflectie in het begeleiden van studenten, die persoonlijke problemen hebben die hen belemmeren in hun studie.
Lees verderOp donderdag 4 maart is het zelfevaluatierapport van de onderzoekseenheid Automotive Research van de HAN gereed gekomen.
Lees verderDigitale geletterdheid van studenten: we moeten er wat mee, van het College van Bestuur, van het werkveld en van onszelf. We denken dat onze studenten behoorlijk IT-vaardig zijn en dat het wel goed komt in de beroepspraktijk. Daar vergissen we ons in. De meeste studenten zijn handig met social media en daar houdt het vaak mee op. Willen onze studenten goed voorbereid zijn op de beroepspraktijk, dan is er meer nodig, veel meer!
Lees verderWat kan de HAN leren van een multinational als Philips: Hoe werkt Philips samen in de ‘gouden driehoek’ overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven? Welke verdienmodellen liggen er onder co-creatie? Wie is in deze driehoek de actor/initiator/ondersteuner? Moet innovatie duurzaam zijn? Dit zijn allemaal vragen waar we ons op dit moment binnen de HAN over buigen!
Lees verderBij ICA is als onderdeel van een project van “FT onderzoekt” een pilot uitgevoerd met eduScrum. Waar Scrum al jaren gebruikt wordt als projectaanpak binnen en buiten de ICT bleek het ook erg geschikt om les mee te geven. Het leidde in de pilot tot nieuwsgierigere studenten die kritischer waren op hun eigen werk.
Lees verderInternationalisering van onderwijs en onderzoek heeft een prominente plaats gekregen in het Instellingsplan 2012-2016 (IP) van de HAN. Aan de hand van vijf ingangen: onderwijs, onderzoek, strategische partners, mobiliteit en een internationaal leef- en werkklimaat, geeft Jan Pouwels een schets van wat er aan uitdaging voor ons ligt en hoe we daarop anticiperen.
Lees verderMindmapping is ingeleid door een introductie over de werking van de hersenen. Zeer interessant omdat het dan ook duidelijker wordt waarom mindmapping nuttig kan zijn in je dagelijkse werkzaamheden.
Lees verderBij de faculteit GGM is een pilot gestart voor begeleiding bij studiekeuze. Vooral bedoeld voor studenten die twijfelen over hun keuze. Renate Folkersma, die de leiding heeft van deze pilot, legt hieronder uit wat het Studiewisselpunt precies inhoudt, waarom men er mee gestart is en wat studenten er kunnen verwachten.
Lees verderNa het interview met Ron Bormans en Kristel Baele over het kernthema ‘visie’ uit het Instellingsplan 2012-2016 (HANovatie, 13.01.2012) is nu Ron Bormans aan het woord over het kernthema ‘onderwijs’
Lees verderDe HAN maakt serieus werk van het toerusten van studenten voor de 21ste eeuw door aandacht te schenken aan Bildung (persoonsvorming). Binnen de onderwijspraktijk van de voltijd minor ‘Leiding geven in zorg en welzijn’ proberen Jos Gebbinck en Marie-Thérèse Pannekoek (docenten deeltijdopleiding Management in Zorg en Dienstverlening (MZD)) invulling te geven aan het begrip ‘Bildung’. In dit artikel komen hun gedachten, ideeën en uitgangspunten tot uitdrukking, enerzijds opgetekend vanuit een interview met de docenten, anderzijds zijn twee documenten van Jos Gebbinck gebruikt ter voorbereiding op zijn promotie onderzoek.
Lees verderOp de HAN wordt niet alleen met innovatie gestoeid, er wordt ook kwistig gestrooid met termen als duurzaamheid en competentiegericht onderwijs. Eens in de zoveel tijd komen deze speerpunten samen in een project. De Frisian Solar Challenge is daar een voorbeeld van: een boot die wordt voortgestuwd door zonne-energie, ontworpen door studenten van verschillende opleidingen. De eerste groep is een vijftal elektrotechniekstudenten. `Wij leggen de basis, de rest komt later.'
Lees verderNijmeegs Netwerk Studieloopbaanbegeleiding organiseert vier keer per jaar een bijeenkomst waar SLB-ers hun ervaringen uitwisselen.
Lees verderOndernemerschap, verandering van paradigma, Bildung, de buitenwereld naar binnenhalen: allemaal termen die je als HAN-er met enige regelmaat voorgeschoteld krijgt. Ik ben benieuwd hoe vernieuwer en zakenman Maurits Groen aankijkt tegen de inrichting van ons onderwijs. Veel vragen passeren de revue: hoe ziet hij ondernemerschap, wat voor mensen zijn er nodig in onze wereld, hoe motiveer je studenten en welke vormen van leren zijn kansrijk?
Lees verderDe onafhankelijke Validatiecommissie Kwaliteitszorg Onderzoek (VKO) heeft vorig jaar het onderzoek bij de HAN tegen het licht gehouden. Onlangs bracht de VKO hierover een validatierapport naar buiten. Het algehele oordeel is ronduit positief: 'De VKO is enthousiast over hetgeen zij bij de HAN heeft aangetroffen.'
Lees verderLianne nam samen met haar mede-stagiaire Inge Janssen, met Sara van Kesteren (RAAK onderwijs), met Maaike de Vreede (stagiaire PLG) en met Frits Roelofs het initiatief om op 30 januari j.l. een conferentie rondom de komst van Mick Healey te organiseren, met als titel: ‘Students as Partners in Higher Education’
Lees verderCarl Rohde, lector Trendwatching van Fontys Hogescholen, is tijdens het NHOC bekroond als de Lector van het Jaar 2011, op initiatief van het ISO en ScienceGuide. Vooral om zijn “vermogen om een vernieuwende, concrete en hoogwaardige vertaling naar het onderwijs te geven van wereldwijd toonaangevend onderzoek.”
Lees verderIn ‘Opmaat naar flexibel deeltijd onderwijs’, het Adviesrapport van de raamleerplancommissie deeltijd van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (april 2014) wordt blended leren genoemd als een kernthema om flexibilisering mogelijk te maken, naast modularisering van het curriculum en persoonlijke intakes & EVC. Blended leren is een containerbegrip dat een aantal vaste kenmerken heeft, maar waaraan ook andere kunnen worden toegevoegd. Veel opleidingen stoeien op dit moment met de concrete invulling ervan, alsook met het vinden van een didactiek voor blended leren.
Lees verderYvonne Heerkens is twee dagen in de week als lector werkzaam bij de HAN. Het lectoraat 'Arbeid en Gezondheid' deelt zij met haar collega Josephine Engels. In een interview vertelt Yvonne wat dit lectoraat inhoudt.
Lees verderManagement en docenten IPS en IVS waren al langer enthousiast over de rol van het Praktijkhuis bij het opleiden van hun studenten. Studente Patty Ewalts vertelde op het HGZO congres wat het Praktijkhuis heeft bijgedragen aan haar opleiding tot professional in de zorg.
Lees verderSinds in 2008 het Siriusprogramma gelanceerd werd heeft de ontwikkeling van pro gramma’s voor studenten die meer willen en kunnen een grote vlucht gekregen. In oktober 2014 werd het Siriusprogramma als project afgesloten door het aanbieden van het Manifest aan de minister van onderwijs. In dit Manifest wordt, volgens de deelnemende hogescholen en universiteiten, beschreven hoe het excellente onderwijs van de toekomst er uit moet zien.
Lees verder