Van Pedagogiek student naar Pedagogiek docent "Het voelde als thuiskomen"

“Veel studenten Pedagogiek willen met kinderen werken. Dan krijg je ook te maken met de ouders, dat vergeten ze weleens”, zegt Evelien Brinker, docent Pedagogiek. Ze werkte na haar studie, jarenlang in de jeugdzorg. Die kennis uit de praktijk, brengt ze nu terug naar de opleiding.

Studenten beter voorbereiden

Het werken met jongeren, de theorie versterken met kennis uit de praktijk en een nieuwe uitdaging. Dit waren de redenen dat Evelien Brinker vorig jaar zomer de overstap maakte van de hulpverlening naar het onderwijs. “Ik kende de HAN al goed van mijn tijd bij zorgorganisatie Pluryn, waar ik stagiairs van Pedagogiek en Social Work begeleidde. Ik vond dat altijd geweldig. Het waren goede, enthousiaste studenten, maar hun beeldvorming van de praktijk klopte niet altijd met de werkelijkheid. Ze wisten niet hoe pittig bepaalde doelgroepen zijn. Daar kan ik ze nu als docent beter op voorbereiden, zodat ze een weloverwogen keuze voor de stageplek maken.”

Vertrouwen lastig

Evelien studeerde zelf in 2008 af aan de opleiding Pedagogiek. Ze deed een snuffelstage in het speciaal onderwijs, kwam in het 3e jaar op de jeugdpsychiatrie terecht en in haar afstudeerjaar bij Pluryn op locatie Jan Pieter Heije. “Ik heb hier veel geleerd, wilde graag werken met jongeren met problemen. Ik dacht hierbij vooral aan gedragsproblemen, maar er komt veel meer bij kijken. Het was lastig om vertrouwen te krijgen, omdat ik toen niet veel ouder was dat de jongeren zelf. Dat riep soms weerstand op. Er was veel agressie, het zijn beschadigde jongeren. Ik merkte dat je levenservaring nodig hebt om hiermee om te gaan.” Uiteindelijk lukte het Evelien toch om vertrouwen te krijgen en is ze blijven plakken voor haar eerste baan als groepsopvoeder. Ze begeleidde jongeren met gedragsproblemen in combinatie met een licht verstandelijke beperking.    “Dat was een voordeel, omdat ik de collega’s en het werk al kende.”