Educatie Collegetour met Pepijn Lanen

374211 Foto van Pepijn Lanen, goedgekeurd door management Pepijn

Op 24 maart is Pepijn Lanen te gast bij HAN Educatie Collegetour. Lanen stond al wat langer op de wensenlijst van de studenten die de HAN Educatie Collegetour organiseren. Hij is mateloos populair bij jongeren; een selfmade man, taalkunstenaar, creatieveling en muzikant met vele hits op zijn naam.

Pepijn Lanen, ook bekend onder de artiestennaam Faberyayo, is een Nederlandse rapper en tekstschrijver die deel uitmaakt van rapgroep De Jeugd van Tegenwoordig en popgroep Le Le. Geen Nederlandse popgroep heeft over de afgelopen twee decennia zo'n grote impact gehad als De Jeugd van Tegenwoordig. ‘De Jeugd’, waar ook Willie Wartaal en Vieze Fur deel van uitmaken, hebben grote hits zoals Watskeburt?!, Manon, Sterrenstof. De groep stond in het voorprogramma van Snoop Dogg, werd regelmatig geprogrammeerd op grote festivals zoals Lowlands en trad in 2019 op in het Olympisch Stadion ter ere van hun duizendste optreden. Met een publiek van 22.500 mensen in de zaal was dit de grootste show ooit voor een Nederlandse hiphopact.

374211 Foto van Pepijn Lanen, goedgekeurd door management Pepijn

Een sjembek dat zeurt

Nederland zingt het massaal mee: ‘Je bent een sjembek dat zeurt, maar je weet niet watskeburt, watskeburt, watskeburt…’. Aan teksten als deze is te zien hoe verfrissend en origineel de teksten zijn, maar soms ook ondoorgrondelijk. Een recensent op Mixed Grill: “Van het meelezen van de teksten tijdens het luisteren worden we niet veel wijzer. Nog steeds zijn een aantal nummers ondoorgrondelijk, maar de onnavolgbare teksten leveren wel met regelmaat een grote grijns op ons gezicht op.” In 2020 heeft Lanen zelfs de Lennaert Nijgh Prijs gewonnen voor de beste Nederlandse tekstdichter van het jaar. "Sommige tekstschrijvers zijn zo creatief met taal dat je initiële reactie vaak is: wat?!? Om vervolgens na een paar keer luisteren te concluderen dat diezelfde tekst niet meer uit je hoofd te krijgen is. Hoe raar het ook klonk. Pepijn is een taalvernieuwer, naar wie veel, heel veel mensen graag luisteren", zegt Buma Cultuur-directeur Frank Helmink over de keuze voor Lanen (bron: NU.nl).

Schrijver

Stilzitten kan Pepijn Lanen niet, altijd is hij op zoek naar nieuwe projecten, in nieuwe vormen. Hij schrijft verhalen en columns voor diverse tijdschriften en heeft ook meerdere romans op zijn naam staan. Het nieuwste boek van Pepijn Lanen, inmiddels voor de derde keer vader, heet ‘Vad3r’. Het is een zeer intiem portret van het ouderschap, dat tegelijkertijd uiterst actueel en universeel is. Zijn leven is, mede door Corona, drastisch anders dan hoe het was. “Het lijkt een schril contrast met het leven dat hij had voordat hij vader werd. Want dat bestond uit veel uitgaan, feesten, zuipen, zo nu en dan een pilletje en optreden natuurlijk. Dat laatste doet hij nog steeds, de rest minimaal.” (bron: Flair).

Stel je vraag

De zaal zal op 24 maart vol zitten met studenten van de lerarenopleidingen, hun docenten en collega’s van de scholen in de regio. Wat kan het onderwijs leren van deze creatieve woordkunstenaar die zo populair bij jongeren is? Ook jij kan als deelnemer aan de Collegetour je vraag stellen aan Pepijn Lanen.

Deelname aan de Educatie Collegetour is gratis. Graag wel even aanmelden

Inloop vanaf 16:30 uur (incl. snack), start Collegetour om 17.00 uur.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen - I/O gebouw
Kapittelweg 35
Nijmegen

Deelname

Door studenten voor studenten

Alleen voor studenten? Nee, vanzelfsprekend zijn docenten en onze relaties in het werkveld van harte welkom! Ook deze editie van Educatie Collegetour is georganiseerd door de studieverenigingen SV Meesterlijk, Lingua Franca, Pontifex en SV Fabulinus.

Meer over de opleidingen van HAN Educatie

Alvast inspiratie opdoen?