Themadag Pedagogiek leerjaar 3

kinderen spelen een spel met een kleurrijke parachute

In het kader van beroepsontwikkeling van 3e jaars studenten organiseert HAN Pedagogiek jaarlijks een Themadag. Op maandag 8 februari worden de studenten en docenten ondergedompeld in kennis en vaardigheden rondom een Pedagogisch thema. Dit jaar is dat: ‘Pedagogisch klimaat, participatie en inclusie’

Snelle info

Datum en tijd

Locatie
Online
via Teams

De themadag staat dit jaar in het teken van competentie 3 van de HAN-opleiding Pedagogiek: 

Bijdragen aan het realiseren van een positief pedagogisch klimaat en het bevorderen van participatie en sociale inclusie van kinderen en jongeren en hun opvoeders.

Hoe kun jij als pedagoog nu bijdragen aan een goed pedagogisch klimaat? Welke manieren zijn er om kinderen, jongeren en opvoeders te laten participeren binnen een organisatie of binnen hun gemeente? Hoe zorg je ervoor dat je als pedagoog bijdraagt aan inclusie zodat écht iedereen mee kan doen? Hoe houd je hierbij rekening met alle actuele ontwikkelingen rondom inclusie van mensen met een beperking, diverse culturele afkomsten, man/vrouw, etc.

gehandicapt kind in een rolstoel buiten ontspannen samen met een verzorger

Programma

  1. 09:00

    - 10:00 | Opening en twee lezingen

    Welkom door Floor de Leeuw, inhoudscoördinator niveau 3.

    Lezing 1 
    Het pedagogisch klimaat: van basis tot behandeling 

    Door: Inge Bastiaanssen – senior adviseur Nederlands Jeugdinstituut 
    Als samenleving willen wij dat alle kinderen en jongeren zich gezond, kansrijk en veilig ontwikkelen. Om de jeugd hiervoor optimale kansen te geven, is een sterk pedagogisch klimaat nodig. Een opvoed- en opgroeiomgeving, waarin alle opvoeders samenwerken, elkaar aanvullen en versterken. Van basisvoorzieningen zoals onderwijs tot aan specialistische jeugdhulp.    
      
    Lezing 2 
    Werken aan inclusie en participatie 

    Door: Annica Brummel, senior onderzoeker Pluryn en lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit (HAN). 
    Participatie draagt bij aan kwaliteit van leven en het welzijn van kinderen, jongeren en hun ouders. Toch is meedoen en erbij horen voor veel mensen nog niet vanzelfsprekend, vanwege bijvoorbeeld vooroordelen. Annica Brummel neemt jullie mee in theorie en praktijk van inclusie en participatie en reflecteert op de wijze waarop je als toekomstig pedagoog hier een bijdrage aan kan leveren.   
    inclusie’ 

     

  2. 10:00

    - 10:15 | Pauze

    Even een korte pauze voordat we weer verder gaan

  3. 10:15

    - 11:15 | Workshopronde 1

    Bekijk de keuze in workshops in de lijst onder dit programma.

  4. 11:15

    - 11:45 | Pauze

    Lunchpauze voordat we weer verder gaan

  5. 11:45

    - 12:45 | Workshopronde 2

    Bekijk de keuze in workshops in de lijst onder dit programma.

  6. 12:45

    - 13:30 | Plenaire afsluiting

    Samen blikken we terug op deze ochtend en de workshops die gegeven zijn.

Welke workshop kies jij?

Zin om te komen?Meld je aan!

Ben jij al nieuwsgierig? Dompel je onder tijdens deze eerste Themadag Pedagogiek! Aanmelden kan via onderstaande link. We ontmoeten je graag op maandag 8 februari online!

studenten samen achter laptop aan de studie