HAN-studenten pionieren in innovatie elektrische voertuigen samen met NRF

In een veranderend tijdperk waarin duurzaamheid synoniem is aan innovatie, maken 3e-jaars studenten Automotive en hun docentonderzoekers van HAN University of Applied Sciences grote stappen! Ze doen dit in samenwerking met NRF, het bedrijf dat voor dit doel een elektrische Opel Mokka beschikbaar heeft gesteld voor onderwijs en onderzoek.

Studenten Engineering en Automotive zijn ontwikkelaars in het verbeteren van elektrische voertuigen.

Thermische systemen in elektrisch voertuig op batterijen

Deze studentpioniers, gewapend met kennis uit disciplines als werktuigbouwkunde, aandrijflijntechnologie en voertuigelektronica en -besturing, zetten hun expertise om in een praktijkgericht technisch innovatief project dat de kloof tussen theoretisch leren en praktische toepassing overbrugt.

De essentie van hun project is op 15 maart in beeld gebracht via han.automotive op Instagram, een dag die gekenmerkt werd door de kruising van academische kracht en industrieel inzicht.

De kern van het project is de analyse van thermische systemen in een batterij-elektrisch voertuig (BEV), in dit geval de Opel Mokka Electric, genereus beschikbaar gesteld door NRF voor het praktijkonderzoek van de studenten. Deze samenwerking stelt studenten in staat om verder te kijken dan de studieboeken en zich te verdiepen in de complexiteit van elektrische voertuigtechnologie en de nuances van thermische stroming binnen deze innovatieve machines.

De betrokkenheid van NRF gaat verder dan alleen het beschikbaar stellen van het voertuig; het strekt zich uit tot waardevolle gesprekken, waarbij studenten hun voortgang presenteren en in dialoog gaan die nieuwe kennis kan opleveren of bestaande kennis verrijkt.

Deze interacties onderstrepen om niet alleen de ingewikkelde werking van elektrische voertuigen te begrijpen, maar ook om naleving van strenge veiligheidsnormen, zoals NEN9140, te waarborgen.

HAN Automotive heeft een Opel Mokka-e ontvangen vanuit partner NRF met als doel om met deze moderne elektrische auto onderzoek te doen binnen het hbo onderwijs.
NRF heeft een elektrische Opel Mokka beschikbaar gesteld voor onderwijs en onderzoek bij HAN Engineering en Automotive

Probleemoplossers die nodig zijn

De studenten Automotive worden opgeleid binnen de HAN Academie Engineering en Automotive waar ze gestimuleerd worden om een onderzoekende houding aan te leren. Zoals het vermogen om door onzekere en complexe probleemgebieden te navigeren, effectief samen te werken en projecten te beheren met agile methodologieën.

Aan het einde van het project wordt van studenten verwacht dat ze professioneel kunnen communiceren en dat ze hun kennisgroei en technisch inzicht goed kunnen uitleggen aan andere belanghebbenden.

De samenwerking, in dit geval ondersteund door het inzicht en de middelen van NRF, resulteert in nieuwe generatie ingenieurs. Met directe toegang tot ultramoderne voertuigen zoals de Opel Mokka Electric, leren de studenten niet alleen - ze innoveren ook. Zo worden ze de probleemoplossers die nodig zijn in het snel evoluerende landschap van de auto-industrie.

Het Beyond symposium op 19 juni 2024 zal dienen als het podium waar deze studenten hun oplossingen en aanbevelingen zullen onthullen; als het resultaat van ontelbare uren teamwerk en overleg met experts. Want binnen deze Semester 6-ervaring wordt een innovatieve leeromgeving gestimuleerd waarin interdisciplinair teamwerk meestal leidt tot oplossingen met impact.

Bron en fotografie: HAN met dank aan Yohann Payet