Campus Nijmegen, communicatie, klas, presenteren, studenten, college, les, finance, economie

Labs en Werkplaatsen

Vastbijten in alkaline elektrolyser die waterstof genereert

Werktuigbouwkunde student Tim Vianen bijt zich samen met medestudenten vast in de ontwikkeling van een alkaline elektrolyser die waterstof kan genereren. Dat mechanisme is niet nieuw, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. In de kosten en levensduur bijvoorbeeld.

24 november 2023
Tim Vianen, student Werktuigbouwkunde, doet onderzoek in het waterstoflab van de HAN.
Labs en Werkplaatsen

Fieldlab digital twin laat bedrijven kennismaken met moderne technologie

Van data en digital models naar een digital shadow en digital twin. Partners uit het Fieldlab digital twin presenteerden op donderdag 30 maart bij Varex in Doetinchem hun eerste ervaringen en resultaten met deze moderne technieken aan andere bedrijven uit de maakindustrie in Oost-Nederland.

04 april 2023
De HAN lanceert eind juni de Technohub Digital Twin, samen met een aantal bedrijven en het Graafschapcollege. Weergave van  productiehal Varex te Doetichem.

Arnhemse Eusebiuskerk wordt waterstoflab

Na 15 jaar grootschalige renovaties is de Arnhemse Eusebiuskerk eindelijk weer uit de steigers. In de huidige fase van de renovaties wordt hard gewerkt aan de ambitie om energieneutraal te worden. Zo werken HAN-studenten in de kerk aan waterstoftoepassingen voor het verwarmen van de kerk.

Lieneke Makaske
21 maart 2023
Stichting Eusebius en de HAN Academie Engineering en Automotive zetten handtekening voor samenwerking in waterstof Livinglab project.
Labs en Werkplaatsen

Wendbaarheid van de (aankomende) professional bevorderen

Het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs heeft een RAAK-PRO subsidie toegekend gekregen om samen met de Hogeschool Utrecht (HU) een project op te starten genaamd ‘Teaming in de tussenruimte: grensoverstijgend samenwerken in leerwerkomgevingen voor wendbare professionals.’

04 juli 2022
studenten aan het werk met robot
Labs en Werkplaatsen

“Proeven aan de praktijk”

Een moestuin beginnen, samen eten verbouwen en koken. Dat is het idee van studenten van de leerwerkplaats van Siza voor het project ElderBuren. De opdracht? Bewoners verbinden. Deze locatie waar mensen wonen zonder en mensen met beperking, leent zich ideaal voor interprofessioneel leren.

Marleen de Roo
18 december 2021
Locatie ElderBuren, leerwerkplaats Siza

Labs en Werkplaatsen: student Eva draaide mee in Nijmegen Lindenholt

Op 22 locaties in de regio Arnhem en Nijmegen vind je HAN Labs en Werkplaatsen, op het domein van zorg, welzijn en sport. In september 2020 zijn maar liefst 50 docenten en onderzoekers en ruim 900 studenten gestart in één van de Labs en Werkplaatsen. Eva Debij, student Verpleegkunde, blikt terug op het project rondom laaggeletterdheid in Sparkcentre Lindenholt.

Carin Coenen
04 maart 2021
kiezen en lezen boek
Labs en Werkplaatsen

Taalcafé Wijchen: succesvol samenwerken in de wijk

Het Taalcafé Wijchen is een voorbeeld van een succesvolle samenwerking in de wijk. De Bibliotheek Wijchen organiseert samen met Vluchtelingenwerk Wijchen wekelijks het taalcafé. Hierin geven vrijwilligers uit Wijchen en studenten van de HAN taalondersteuning aan mensen die Nederlands willen leren.

03 maart 2021
studenten en professionals in overleg

Bustour langs Labs en Werkplaatsen laat passie zien

"Veel meer helderheid en wat een passie", dat waren de belangrijkste conclusies voor veel deelnemers aan de bustour begin april langs enkele Labs en Werkplaatsen van de HAN. Met korte stops reed een grote blauwe bus hen langs 3 locaties in Oosterhout, Bemmel en Arnhem. De deelnemers: HAN-docenten, -ondersteuners en -leidinggevenden (werkveld gezondheid en welzijn), collega’s van de Radboud Universiteit, het Radboudumc en ROC Nijmegen.

23 april 2019
Labs en Werkplaatsen

Wat is interprofessioneel leren bij Sparkcentres?

Sparkcentres staan voor interprofessioneel leren in de praktijk. De ambitie van de Sparkcentres is om in het studiejaar 2018-2019 uit te breiden met meer dan 1.200 studenten, 11 deelnemende opleidingen en 15 locaties. De redactie van Zorgpact was nieuwsgierig geworden en ging kijken bij een aantal centra die al met succes draaien: Sparkcentres Presikhaaf en Thermion, en bij Leerkring Lingewaard. Wat er zo bijzonder is aan deze locaties waar studenten, docenten en professionals samen werken en leren?

19 juni 2018
die een oudere man met gewichten helpt